zondag 3 april 2016

De kersenbloesemgekteclimax

Vandaag heb ik een reisje gemaakt naar Tokio en daar heb ik mij laten overvallen en meevoeren door alle heisa die samenhangt met kersenbloesem in Japan, de sakura.
Gedurende een wandeling van ruim 22 km heb ik volgens mij wel duizenden kersenbomen en misschien wel honderd verschillende soorten gezien.
Vanaf het station kwam ik als eerst aan bij het keizerlijke paleis en het schijnt dat speciaal vanwege de sakura gedurende een aantal dagen een apart gedeelte van het park bij het paleis voor het publiek opengesteld wordt en vandaag was dan de laatste dag. Achteraan sluiten en braaf alle orders opvolgen! Alle bagage en personen werden voor de poort gecontroleerd op verboden waar voor je het park in kon.

De mensenmassa deed geen rare dingen en stroomde in één richting door het park. De kersenbloesem daar viel me toch wat tegen in vergelijking met wat ik later tegenkwam, dus ik zal er niet veel foto's van plaatsen:

Buiten het keizerlijke park was de sakura minstens net zo mooi!

Ik ben verder in westelijke richting gelopen met als doel de Shinjuku Gyoen National Garden. Ik had van te voren online reeds gelezen dat dat toch wel de hotspot qua sakura moest zijn. Ik bleek niet de enige met dat idee, want daar aangekomen was het achteraan sluiten in de rij voor de kassa's. Net als bij het keizerlijke park werd de bagage grondig gecontroleerd, want alcohol is er verboden. Voor slechts 200 Yen heb ik een kaartje gekocht en daarna mijn ogen de kost gegeven in deze tamelijk omvangrijke tuin. De sakura was werkelijk overweldigend, zo heb ik het nog nooit gezien! Ondanks de grijze luchten was het contrast prima, de bloesem lijkt soms wel licht te geven...

Daarna heb ik een rondje door de wijk Shinjuku gelopen om vervolgens langs de Docomo toren, het nationale honkbalstadion, het Togu Paleis en Asaka Paleis richting Hibiya Garden te gaan.

In Hibiya Garden werd nog wat gerockt voor meer democratie in Birma/Burma/Myanmar.

Daarna ben ik door een deel van Ginza terug naar het centrale station van Tokio gegaan.

En daarmee kwam mijn bezoek aan Tokio ten einde en waarschijnlijk ook mijn Japanse uitstapjes. Ik heb mijn portie kersenbloesem/sakura nu wel gehad, alhoewel ik er naar uit kijk om mijn eigen kers straks in bloei te zien staan!

Geen opmerkingen: