zaterdag 5 december 2009

Top 2000 van Radio 2

Radio 2 is nou niet bepaald 'mijn radiozender', ik beschouw het altijd als 'de zender van mijn ouders'. Nu weet je zo ongeveer welke muziek daar gedraaid wordt, al is dat zeker niet per definitie oubollige muziek.
Hoe dan ook, elk jaar wordt op die zender afgesloten met een week lang 2000 liedjes in een ranglijst afspelen en dat is toch wel een happening. Andere zenders hebben het fenomeen overgenomen met top 4000'en en weet ik veel wat meer, maar de populariteit van de top 2000 is nog niet geevenaard. Al moet ik zeggen dat de top 1000 allertijden van Veronica er eerder was en ook redelijk populair is/was.

In het verleden heb ik wel eens gestemd op 10 nummers voor de top 2000, maar ik moet bekennen dat ik geen vaste luisteraar ben. Vaak is het in de hoogste regionen van zo'n lijst elk jaar weer hetzelfde.
Dit jaar blijkt het sentiment echter hoogtij te voeren, door pas overleden zangers een hoge notering te geven. Nu staat ineens Ramses Shaffy met 3 noteringen in de top 10. Het is geen onaardige muziek hoor, maar drie noteringen in de top 10 van de zogenaamde beste nummers ooit gemaakt, gaat mij veel te ver. Verbazingwekkend genoeg staat Michael Jackson niet eens in de top 10, wat ik overigens niet betreur.
De gehele top 10 van dit jaar is hier terug te vinden.

Toevallig stuurde mijn vader mij gisteren een mail met zijn top 15 van dit jaar en vroeg of ik al gestemd had. Dat bleek niet het geval en aangezien gisteren de laatste mogelijkheid was, heb ik toch maar snel een stem uitgebracht. Om een nummer in die top te krijgen, moet het natuurlijk wel een hit zijn, dus echte albumtracks zal je niet terugvinden. Vandaar dat onderstaande nummers mijn keuze zijn geworden, in willekeurige volgorde:
Dit zijn jouw favorieten uit de lijst
1 Bløf - Blauwe ruis
2 Creedence Clearwater Revival - Bad moon rising
3 Dire Straits - Sultans of swing
4 Led Zeppelin - Whole lotta love
5 Neil Young - Old man
6 Pearl Jam - Alive
7 Queen - Innuendo
8 R.E.M. - Drive
9 Rolling Stones - Gimme shelter
10 Scorpions - Still loving you
11 Snow Patrol - Chasing cars
12 Thin Lizzy - Whiskey in the jar
13 Turtles - Happy together
14 U2 - Vertigo
Dit zijn jouw vrije keuzes
1 Radiohead - Paranoid Android
2 Coldplay - Fix You
3 Placebo - Special K

Een redelijk veilige keuze van liedjes, maar de uitvoerenden kunnen mij zeker bekoren. Als ik vandaag zou stemmen, dan zou de lijst er waarschijnlijk minstens voor de helft anders uit zien.
Ik heb overigens nog geen idee hoe hoog mijn nummers zullen scoren, in elk geval geen top 10 noteringen. We zullen het horen!

Geen opmerkingen: