zondag 6 oktober 2013

Vakantie in eigen land - dag 6: Langs lommerrijke locaties aan de Linge

De wind is ondertussen gaan liggen, dus de fietscondities werden er niet slechter op. Vandaag bracht mijn Giant Terrago 3 mij van Utrecht door stukjes Zuid-Holland en Gelderland. Mijn doel was namelijk de Linge, met 108 km de langste geheel Nederlandse rivier.
De dorpjes en stadjes aan deze rivier hebben bijzondere namen, zo bleek.
Als eerste kwam ik in Leerdam, vooral bekend vanwege het glaswerk dat daar gefabriceerd wordt. De huidige Glasfabriek Leerdam is internationaal bekend als de ‘Royal Leerdam’ en ‘Royal Leerdam Crystal’. Royal Leerdam Crystal maakt onderdeel uit van de Koninklijke Porceleyne Fles/ Royal Delft.
Vervolgens kwam ik in een dorp met als naam de meest bijzondere lettercombinatie die ik ooit in Nederland ben tegengekomen; Acquoy. Een markant punt in Acquoy dat bij velen bekend is, is de scheve kerktoren. De toren staat al scheef sinds hij gebouwd is in de 15e eeuw. Aan de toren is nog te zien dat men halverwege de bouw een correctie heeft proberen toe te passen. De toren is ca. 17,5 m hoog en staat aan de bovenkant, aldus een meting uit 1985, ongeveer 1,15 meter uit het lood. Dat is een helling van 6,6% oftewel ca. 3,8 graden. Dat is ca. 0,2 graden minder dan de toren van Pisa. Opvallend is dat op het kerkhof het graf van een mevrouw Pisa te vinden is.
Daarna reeds ik langs Rhenoy. Rhenoy staat al jaren bekend om het ooievaarsnest dat in het midden van het dorp gelegen is. Elk jaar keren enkele ooievaars terug op dit nest.
En ook langs Rumpt. Omstreeks het jaar 960 wordt Rumpt (als Rumpst) vermeld in een lijst van bezittingen van de St. Maartenskerk te Utrecht. Andere benamingen voor Rumpt in schriftelijke bronnen zijn Rumede, Romde en Rumt.
Een andere plaatsnaam die ik altijd vreemd gevonden heb is Beesd, juist met een d. Het gaat toch tegen je gezonde spellingvoorkeur in. Een deel van Beesd is een beschermd dorpsgezicht.
Vervolgens kwam ik door Tricht, een plaats met een beladen geschiedenis en die is bij mij als buienjager ook zeer zeker bekend. Op 25 juni 1967 werden Tricht en het Brabantse Chaam getroffen door een zeer zware tornado. In Tricht werd een woonwijk met de grond gelijk gemaakt. Vijf mensen vonden daarbij de dood. Verder raakten 32 mensen gewond en een derde van de 1500 Trichtenaren werd in 15 seconden dakloos.
Tenslotte fietste ik nog voor een deel door Buurmalsen. De betovergrootvader van de 8e president van de Verenigde Staten van Amerika, Martin van Buren, komt oorspronkelijk uit Buurmalsen. De naam van deze betovergrootvader, welke omstreeks 1631 naar Amerika emigreerde, was Cornelis van Maesen. Zijn 2e zoon, Marten neemt, in de veronderstelling uit Buren te komen, de naam Marten van Buren aan. Martin van Buren zelf heeft altijd in de veronderstelling geleefd dat zijn voorouders uit het nabijgelegen stadje Buren kwamen en is hier tijdens zijn periode als president zelfs eenmaal op bezoek geweest.

Totale afstand: 88,5 km
Totale duur: 3 uur 40 minuten
Totale duur stilstand: 9,4 minuten
Gemiddelde snelheid: 23,1 km/uur
Meteo: 17°C, ZW 2 Bft, droog
De route:

De foto's:

Geen opmerkingen: