donderdag 1 januari 2015

Terugblik op 2014

Zo aan het begin van een nieuw jaar is het bij veel takken van sport gebruikelijk om terug te kijken om het voorgaande jaar. En ach, waarom zou ik ook niet zoets doen aan de hand van mijn interesses en hobby's?
Laten we beginnen met de interesse die ook het brood op de plank brengt;
Het weer

Het zal weinig mensen in ons land ontgaan dat echte kou zeldzaam was in het afgelopen jaar. Natuurlijk was het vervelend dat juist zomermaand augustus koel en nat verliep, maar over het algemeen was het vorige jaar aan de warme kant. Zelfs dermate warm dat er in de recente geschiedenis geen jaren waren waarin er een hogere gemiddelde temperatuur is geregistreerd. In De Bilt kwam de jaargemiddelde temperatuur uit op circa 11,7 °C, een stuk hoger dan het warmterecord 11,2 °C in 2006 en 2007.
Hieronder de registratie van de temperatuur op mijn (schutting)thermometer:

2014 is een zeer zonnig jaar geweest met gemiddeld over het land circa 1845 zonuren tegen 1639 normaal.
2014 is gemiddeld over het land met circa 770 mm droog verlopen. De normale jaarsom bedraagt 847 mm.
Ondanks dat zijn er maar weinig langdurig stabiele droge perioden geweest, maar vooral maart, juni en september kenden maar weinig regen(dagen). Hieronder de registratie van de neerslag op mijn pluviometer:

Qua wind begon het jaar goed voor de windmolen waar ik aandeelhouder in ben, maar helaas presteerden de nazomer en herfst dermate beneden gemiddeld, dat mijn twee winddelen bij de windcentrale niet de geraamde 1000 kWh (grijze lijn) hebben opgeleverd (witte lijn):

Meer statistieken omtrent de meteorologische gegevens van 2014 zijn terug te vinden op de website van het KNMI.

Fietsen

Sinds 7 juli maak ik gebruik van een GPS dongel en bijbehorende software (CanWay) om de afgelegde tochten per fiets bij te houden. En ondanks dat ik deze periode 6 weken niet in staat ben geweest om hier te fietsen vanwege verblijf in het buitenland, is het me tocht gelukt om in dit kleine half jaar 2500 kilometer te fietsen. In een staafdiagram-overzicht zijn dit de verreden kilometers per week geweest:

Mijn schatting is dat ik tijdens de eerste 6 maanden van het jaar ook wel 2000 km gefietst heb wat het totaal dus op 4500 kilometer zou brengen. #trotsopmezelf

Storm chasen

Daar kan ik kort over zijn, het totaal aantal buienjachten vorig jaar is op 0 blijven steken. Dit is gekomen door een combinatie van niet op het juiste moment beschikbaar zijn en de afwezigheid van goed chasebare weersystemen. Maar vooral door het überhaupt uitblijven van significant onweer binnen een chasebare straal van thuis. De hoogste tijd om dit jaar het weer over de grens op te zoeken!
Tuinieren

De tuin heeft een lang groeiseizoen gehad in 2014. Meest opvallend was het in bloei komen van de Eucalyptus en het later in het jaar verwijderen van deze boom. Ook de bloei van de Yucca en de overweldigende bloei en groei van de passiebloem vielen op. Dit jaar ben ik wel van plan één en ander in de tuin te wijzigen.
Huisdieren

De euthanasie van Lupien heeft de meeste indruk gemaakt en ze wordt nog dagelijks gemist.

Gelukkig geeft en krijgt Gizmo nog voldoende liefde en doen de drie aquaria in huis het redelijk naar wens. Ook heb ik niets te klagen over de hoeveelheid vogels die ondertussen de tuin gevonden heeft. De meeste zijn er tijdens het winterhalfjaar dagelijks te vinden en beschouw ik dan ook een beetje als huisdier.
Muziek

Ik heb vorig jaar betrekkelijk weinig concerten bezocht. Dit is het lijstje geworden:
- Go Back To The Zoo in Tivoli Oudegracht
- Kensington in Tivoli Oudegracht
- Horses on Fire en Customs in Tivoli De Helling
- Bevrijdingsfestival Utrecht
Voor dit jaar staan sowieso enkele internationale toppers in de agenda; Black Keys en U2.
Bioscoopfilms en theater

- American Hustle
- The Homesman
- A Most Wanted Man
- Gone Girl
- Nightcrawler
- Best of Edinburg Short Film Festival
Reizen

Dit zijn de reizen naar het buitenland geworden.
Leuven:

Schotland:

Kaapverdië:

De Duitse Moezel:

Waar en wat zal 2015 mij brengen?

Geen opmerkingen: