zaterdag 26 maart 2016

Daar boven op die berg

Daar komen veel Japanners.
Zeker in het weekend.
Want dan zijn het heuse ontspanners!
En van je hela hela hela ho lala...
Juist ja. De dagbestemming was dus een berg, al is de term berg iets te veel eer voor deze heuvel van 600 meter hoog. Maar in Nederland doen we het met nog minder. Deze berg, Takaosan of Mount Takao, ligt net ten westen van de metropool Tokio. Aangezien de berg goed bereikbaar en goed beklimbaar is, trekt het bij goed weer natuurlijk drommen mensen aan.
Ik ben met de trein naar Takao Station gegaan, een reis van tegen de 2 uren. Van daar was het nog een klein half uurtje lopen naar de voet van de heuvel/berg.

Er gaat zowel een stoeltjeslift als een trein naar boven! Maar ik koos voor Trail 1, een pad van 3,8 km naar de top.

Ondanks dat deze trail goed geplaveid was, was het bij tijden een redelijk pittige klim en gutste het zweet meer en meer. Mijn tempo lag dan ook wat hoger dan dat van de gemiddelde wandelaar. Het weer was echter frisjes door de droge lucht en een briesje en in de schaduw werd het zelfs ietwat koud door mijn bezwete lichaam. Doorzetten dus!

De top naderend kwam ik enkele schattige wezentjes tegen.

Het aandeel minder schattige wezentjes was echter beduidend groter!

Vanzelfsprekend was er weer een heel scala aan tempels gebouwd op deze berg, waarschijnlijk om die minder schattige wezentjes een halt toe te roepen.

Maar we moeten verder, naar de top!

En ik heb het gehaald, samen met honderden andere Japanners. Het uitzicht viel een beetje tegen, vooral bij de bergrug in het zuiden was het heiig en Mount Fuji was maar moeilijk zichtbaar.

Om de mensenmassa te mijden en niet dezelfde route naar beneden te hoeven nemen, heb ik nu Trail 2 genomen. En die was zeker niet geplaveid! Wortelstronken, stenen en soms enkele houten balken om het wat makkelijker te maken. De route was vele malen korter en dus ook veel steiler dan die van de beklimming. Eigenlijk was mijn schoeisel niet afgestemd op deze ondergrond, maar ik ben beneden geraakt.

Een tamelijk sportieve onderneming is het geweest!
Trouwens; steeds meer bomen beginnen ondertussen lentebloesem te vertonen, ook de kersenboom (Sakura).

De Hanami zal dadelijk dan ook beginnen; volgens velen de mooiste tijd van het jaar in Japan. Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen: