zaterdag 7 mei 2016

Giro d'Italia 2016 in de Nederlandse Betuwe

Vandaag ben ik naar het voor mij dichtstbijzijnde punt geweest waar de etappe van de Giro passeerde. Dat bleek in het wonderlijke plaatsje Zwarte Paard te zijn. Wie weet zou er vandaag dus wel een Dark Horse winnen? Aangezien het plaatsje ten zuidoosten van Utrecht, in de Betuwe, ligt, moest ik vol tegen de wind in langs het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek stoempen. Maar verder was het prettig weer natuurlijk.
Vlak bij aankomst kwam ik in een ander groepje wielrenners terecht en het toeval wil dat ik met iemand aan de praat raakte die ook uit Leidsche Rijn was komen fietsen. Zodoende hebben we samen een plekje gezocht bij de rotonde waar de renners wel even in de remmen zouden moeten. Het was gezellig druk, niet overvol gelukkig.

Na een half uurtje kwam de kopploeg langs vliegen, deze had zich vrijwel direct na de officiële start gevormd. Vrijwel meteen koos Maarten Tjallingii het ruime sop en kreeg Omar Fraile (Dimension Data) en Giacomo Berlato (Nippo- Vini Fantini) met zich mee. De drie bouwden gestaag aan hun voorsprong. Met Tjallingii als ontspannen motor bedroeg die voorsprong maximaal een minuut of negen.


Daarna was het in de aangename zomerzon wachten op het grote peloton en de zeer uitgebreide volgkaravaan.


Met deze weersomstandigheden is een dergelijk evenement meemaken natuurlijk fantastisch, maar de koers kan je beter via de media volgen...

Geen opmerkingen: