zondag 27 september 2009

Ensete Ventricosum Maurelli

Afgelopen zomer heb ik een rode schijnbanaan gekocht, de zogenaamde Ensete Ventricosum Maurelli. De Ensete Ventricosum "Maurelli" is een imposante snel groeiende bananen soort die afkomstig is uit de koele en droge hoogvlakten van Ethiopië.
Deze 'banaan' kan tot 6 m hoog worden, waarbij de stamdiameter een enorme diameter bereikt. De plant kan in ons klimaat buiten overwinteren, maar voor de meeste slaagkansen op overleving kan je best de wortelkluit vorstvrij bewaren. Vanaf midden mei tot eind november kent de plant in ons klimaat een enorme groeispurt met prachtige bladeren tot een lengte van ca. 2 meter. Best is de plant goed te bemesten met gewone tuincompost. De plant voelt zich best thuis in de halfschaduw (ochtend en/of avondzon) en vormt dan ook buitenwoon prachtige wijnrode bladeren. Een verschil tussen Ensete ventricosum en Ensete ventricosum 'Maurelii' is er eigenlijk niet, het is dezelfde soort alleen 'Maurelii' heeft een rode kleur.
Hieronder een fotoverslagje van de twee maanden dat de plant in onze tuin heeft gestaan:



Ik heb er voor gekozen om de plant binnen te overwinteren. Daarvoor heb ik de kluit afgelopen week uitgegraven en de wortels iets ingekort, zodat de plant in mijn grootste lege pot past. Ook heb ik vanwege het inkorten van de wortels een aantal bladeren verwijderd. De groei zal nog wel even doorgaan, maar bij de eerste naderende vorst krijgt de plant een plekje op onze "hobbykamer" op het zuiden. De kans is dus groot dat de plant volgend jaar nog veel groter gaat worden :)

Geen opmerkingen: