maandag 8 februari 2010

Toyota in het nieuws


Binnenkort wordt mijn nieuwe Yaris geleverd en daardoor ben ik natuurlijk wat alerter omtrend de berichten die over Toyota in de media verschijnen.
En dat waren de afgelopen weken nogal wat berichten zeg!

Het begon in 2009 allemaal met losse vloermatjes die bij auto's in de VS onder de pedalen konden schuiven. Vreemd, bij de meeste auto's die ik ken, zit er gewoon een haakje in de vloer.
Vorige maand bleek bij 8 Toyota modellen (waaronder de Yaris) het euvel dat er een kleine kans was dat het gaspedaal na indrukken kon blijven hangen.
Afgelopen week kwam daar nog bij dat het rempedaal en de ABS bij de Prius elkaar in de weg konden zitten.
In de VS sluimert ook nog het verhaal dat de electronica soms niet goed zou zijn, waardoor de auto vanzelf zou kunnen versnellen.

Dat geeft je wel te denken natuurlijk. Het Japanse automobielbedrijf is de afgelopen jaren uitgegroeid tot de grootste speler op de mondiale automarkt en daardoor neemt de kans op dergelijke foute producties natuurlijk ook wel toe. De economische crisis en de moordende concurrentie hebben er ook voor gezorgd dat Toyota niet alle onderdelen meer zelf maakt of door nevenbedrijven in Japan laat maken, maar dat voor auto's voor de Europese en Amerikaanse markt ook naar lokale leveranciers wordt gezocht. Het verschepen van auto's en onderdelen is nou eenmaal erg duur. Zo bleek het euvel van het gaspedaal alleen voor te komen bij de pedalen van een Amerikaanse toeleverancier.

Toyota lijkt redelijk snel te handelen met het terugroepen van alle auto's met mogelijke problemen, al denkt de Amerikaanse overheid daar anders over. Voor zo ver bekend hebben zich in Europa nog vrijwel geen problemen voorgedaan en dat terwijl hier ook miljoenen (honderdduizenden toch zeker) Toyota's rondrijden.
Is het paniek om niks dan? Nee, zeker niet. Het is vooral het vertrouwen in het merk, iets waar het voortbestaan van Toyota in de huidige omvang van afhangt. De mogelijke problemen leveren een behoorlijke imagoschade op, maar het snelle handelen en het uitblijven van problemen op de Europese markt (Amerikanen hebben nou eenmaal snel de neiging te procederen tegen bedrijven) kan Toyota nog redden. De publieke excuses van voorman Toyoda oogten oprecht en hij zal het ook zeker zwaar hebben, maar onderschat de Japanse cultuur in deze niet.

Vooralsnog ben ik er in elk geval gerust op dat mijn nieuw te leveren Toyota nog eens extra grondig wordt bekeken en mede daardoor heb ik nog alle vertrouwen in het Japanse merk.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen: