donderdag 12 augustus 2010

Het voorspellende touwtje

Je kent ze wel, die touwtjes aan een uithangbord of stellage met daarnaast een tekstbordje met daarop uitgelegd wat de toestand van het touwtje je kan vertellen over de huidige atmosferische condities.
Ze zijn te vinden in verschillende talen en soms ook met een verschillende uitleg, maar meestal iets dergelijks als:
TOUWTJE DROOG -------------------------- MOOI WEER
TOUWTJE BEWEEGT -------------------------- WINDERIG
TOUWTJE NAT -------------------------- REGEN
TOUWTJE ONZICHTBAAR -------------------------- MIST
TOUWTJE STIJF -------------------------- VORST
TOUWTJE WEG -------------------------- ORKAAN

Nu zag ik onlangs één in het Drentse dialect waarbij de reden voor het verdwijnen van het touwtje niet werd verweten aan orkanen of windhozen. Maar wat is dan wel de oorzaak volgens onderstaand bordje? Als geboren en getogen Drent weet ik het antwoord natuurlijk wel, maar weet u het ook?


Update: We hebben een winnaar! "Dit sille wy nochris sjen litte boeke!! 1e. sinne 2e rein 3e hurde wyn {waaeien] 4e snie 5e froast 6e en lêste; stellen, lyk as in beeldsje ût myn tûn."

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Nog nooit gezien, zo'n touwtje. Als West-Friese weet ik natuurlijk ook wat het laatste woord betekent, het heeft alleen niets te maken met atmosferische condities... maar met de oorzaak van het niet-aanwezig zijn van het touwtje. Wie weet het nog meer?

Mark zei

Hmz. Ik dacht dat ik redelijk goed was in het ontcijferen van dialecten.....maar helaas. Ik moet deze beurt aan mij voorbij laten gaan :)

Hensie zei

Schitterend!!!