donderdag 24 november 2011

dEUS in de Rode Doos

Gisteravond zijn Rob en ik naar Vredenburg Leidsche Rijn geweest voor het concert van dEUS. Mijn eerste bezoek aan de Rode Doos!
Het voorprogramma werd verzorgd door de jonge Belgische band Intergalactic Lovers. Een band met een heel eigen geluid dankzij de stem van zangeres Lara Chedraoui. Deze zal wellicht niet iedereen overweldigend vinden, maar ik vind haar stem behoorlijk betoverend. Ze leken nog ietwat onwennig en gespannen voor hun eerste optreden in Utrecht, maar zetten een goede set neer met afwisselende liedjes. Tot op heden is dit hun bekendste nummer:

Daarna was het de beurt aan de ervaren mannen van dEUS. Het was duidelijk dat ze gebruik maakten van andere versterkers, want het geluid was direct een stuk voller. Ook de lichtshow en beeldenprojectie op een gordijn maakten de sfeer grootser.
Tom Barman klonk af en toe wat hees, waarschijnlijk door de vele optredens van de laatste tijd en dat gaf sommige nummers ietwat een Tom Waits sound, maar verder stond er een geoliede machine op de bühne.
Niet alle nummers konden mij even bekoren, soms is dEUS wat te ruig voor deze oude man, maar de nummers van hun laatste album Keep You Close en de bekende singles vielen goed. Muziek van dEUS kenmerkt zich vooral door het gestaag opbouwen van het tempo, waarbij veel nummers eindigen in een kakofonisch geluidsorgasme.
Om aan te geven dat dEUS ondertussen ook erg toegankelijke muziek maakt, het titelnummer van hun laatste album:

Grootste bijval uit de zaal kreeg de band echter met hun klassieker uit 1994, Suds & Soda.

Wellicht kwam het omdat we zitplaatsen hebben, misschien ook niet, maar het optreden heeft me niet continue geboeid. dEUS is natuurlijk niet de meest makkelijke band qua luistermuziek, maar elke muziekliefhebber kan ik hun laatste album van harte aanbevelen. Keep You Close!

dEUS, 23 november, Vredenburg, Utrecht. Foto: Tim van Veen

Geen opmerkingen: