zaterdag 4 juli 2015

Proloog Tour de France 2015

Vandaag was het dan zo ver. De dag die je wist dat zou komen; de Grand Départ vanuit Utrecht! Het weer zat mee, tenminste om mooie beelden van Utrecht rond de wereld te sturen. Voor de renners, maar vooral voor toeschouwers, was het wellicht ietsjes te warm. Desondanks heb ik het volgehouden om 6 uren op één plaats te blijven staan. Daar voor kwam ik onderweg al een groepje renners van de Europcar ploeg tegen die aan het trainen waren door Leidsche Rijn:

Daarna heb ik positie gekozen in de bocht van de Biltstraat naar de Kruisstraat alwaar je goed zicht had en de renners een beetje moesten afremmen. De sfeer was zeer relaxt!

Al snel was het de beurt aan warmrijdende renners en de reclamekaravaan. Dat maakte de menigte enthousiast.

And then the moment we've all been waiting for; the riders! Het voordeel van zo'n tijdrit is dat je de afzonderlijke renners goed kan aanschouwen. Het nadeel is dan weer dat het bijna 4 uren duurt voor ze allemaal gepasseerd zijn. Maar de sfeer was perfect en de zon meestal heerlijk. Vooral bij passage van de Nederlandse renners klonk een oorverdovende aanmoediging. Hieronder een filmpje die ik heb kunnen maken van dit fenomeen:
En hier dan een selectie foto's van de overige 190 renners. Achteraf bleek dat ik geen beeldmateriaal heb van de uiteindelijke winnaar Rohan Dennis. Een voor mij nog wat onbekende renner uit Australië, maar wel iemand die nu de snelste tijdrit ooit in een Tour verreden heeft. Wat een geweldige dag voor Utrecht en voor het wielrennen!

Geen opmerkingen: