dinsdag 21 augustus 2012

Door Zederik, Liesveld en de Alblasserwaard

Aangezien ik momenteel vakantieverlof heb en nog in den lande verkeer, werd het weer tijd voor een nieuwe fietsroute. Gelukkig is de extreme hitte het land uit, maar met temperaturen rond 25°C is het nog altijd zomers. De lucht was wel vochtig en het was vrijwel windstil, ideaal voor een tocht over de Lekdijk.
Ik besloot een nieuw gebied op te zoeken; de Zuid-Hollandse polders ten zuiden van de rivier.
Al rijdend langs het Amsterdam-Rijnkanaal werd ik gewaarschuwd voor gevogelte:

Gelukkig ben ik ze niet tegengekomen!
Daarna ging het door Nieuwegein en over de rivier naar Vianen. Van daaruit reed ik over de dijk met de rivier mee, door plaatsen als Lexmond,

Achthoven,

Sluis, Ameide, Tienhoven, Waal en Langerak om uiteindelijk uit te komen in het vestingstadje Nieuwpoort (U weet wel, van die Slag bij..oh nee).
Wikipedia: "De stad kreeg al in 1283 stadsrechten. Vanwege de positie op de grens van Holland en Sticht Utrecht kreeg het veel strijd te verduren. Al in 1402 belegerden de troepen van Jan van Arkel de stad. De oorlog tegen Lodewijk XIV, in de jaren zeventig van de 17e eeuw, was de reden voor de aanleg van vestingwerken volgens het verbeterde Oud Nederlands vestingstelsel. Tientallen panden werden hiervoor gesloopt. In 1697 werd het stadhuis gebouwd, over de haven heen, met eronder de inundatiesluis. In 1795 veroverden de Franse troepen, onder leiding van Daendels en Pichegru Nederland, en verloor de vesting zijn functie. Tijdens de watersnood van 1809 en de stormvloed van 1820 boden de vestingwallen bescherming tegen het hoge water. Tijdens de vijftiger en zestiger jaren van de twintigste eeuw raakten diverse gebouwen in verval. In 1973 werd gestart met restauraties die in 1998 waren voltooid."
Dat u het maar weet.


Hierna werd het tijd om de dijk te verlaten en door de polders weer langzaam af te buigen naar het noordoosten. De omgeving van Goudriaan kon me zeer bekoren, het industriegebied bij Meerkerk absoluut niet (duh).

Vanuit Meerkerk ben ik langs het Merwedekanaal teruggereden naar Vianen en vervolgens via IJsselstein en De Meern weer naar huis.
Een mooie 83km!

Geen opmerkingen: