donderdag 14 oktober 2010

Wintervoorbereidingen

Het is ondertussen al weer half oktober en afgelopen nacht heeft het voor het eerst na de zomer op meerdere plaatsen gevroren in ons land. Ook de komende twee weken zullen allesbehalve warmte opleveren:

Eergisteren liep ik bijna deze tuingast van zijn geprikkelde sokken. Al op zoek naar een overwinteringsnestje of gewoon aan 't fourageren?

Hoe dan ook, ik heb vandaag de eerste voorbereidingen getroffen om de tuin winterklaar te krijgen. Een aantal potten zijn naar binnen verhuisd en een aantal planten die niet van vorst houden, heb ik uitgegraven en in potten gedaan. Komend weekeinde zou het ook hier wel eens kunnen vriezen en dan kan ik de potten mooi in de schuur zetten. Ik probeer ze wel zo lang mogelijk buiten te houden, want 5 tot 6 maanden binnenshuis is ook niet bevordelijk voor deze planten.
De "maurelli" is dit seizoen vooral breed geworden, de hoogte valt nog mee. Wellicht is de plant ooit door weefselkweek gemaakt en dan schijnen deze schijnbananen minder hoog te worden. Toch blijft het een imposante verschijning!

Geen opmerkingen: