zaterdag 12 maart 2011

Lente in de tuin

De krokussen, helleborussen en sneeuwklokjes bloeien al een tijdje, een paar hyacinten zijn net begonnen en de blauwe druifjes en narcissen zullen met een week of zo wel gaan bloeien.





In ons schuurtje is het ook lente, tenminste als je jonge zoogdiertjes onder lente wilt scharen.

We roken al geruime tijd een doordringende knaagdierurinelucht in de schuur en ik wist ook wel dat daar muizen zaten. Afgelopen december is er namelijk een exemplaar in een potje water gevallen en verdronken. Maar deze muis bleek niet alleen; afgelopen week heeft Myra een ander exemplaar gezien en gehoord.
Aangezien ik het schuurtje toch wilde uitmesten, heb ik vandaag de daad bij het woord gevoegd en vrijwel op het laatste moment kwam ik mama muis en een nest babymuisjes achter een kast tegen. Het nestje was gemaakt van krantensnippers en kokoshaar en daarin zaten ca 5 jonge muizen. Deze hadden de ogen al open en begonnen net mobiel te worden. Natuurlijk hebben we de moeder verstoord en is het afwachten of ze de zorg voor de jongen weer op haar neemt, maar ik kon het niet over mijn hart krijgen om het nest en zijn inwoners te vernietigen. (watje inderdaad)
Over een paar weken zal ik het nest weghalen en dan zal het hopelijk weer wat aangenamer ruiken in de schuur.
Hieronder foto's van het nest en een peuter muis. Welke soort denkt u? De bosmuis wellicht?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

5 kleine Muizen, is een begin...Over een jaar heb je er misschien wel honderd! Tijd om een kat op verkenning te sturen, buddy!

W

Melissa zei

wat een mooie foto's maak je! Overigens, als je in een omgeving woont met veel groen om je heen, loop je een grote kans dat je last krijgt van boktor. Mocht dit het geval zijn, is dit de oplossing: boktor

Richelle zei

mooie plantjes. ik moet nog plantjes hebben voor mijn tuin voor rondom de jacuzzi. die op de afbeelding zijn wel erg leuk.