zondag 28 augustus 2011

Op 'n zandpad tussen Slien en Erm...

Terwijl de Europese moesson momenteel weer een vakantiedag in het water doet vallen, bleek het gisterochtend nog onverwacht lekker weer (lees: het was droog en er stond een hooguit matige wind) voor een fietstocht.
Aangezien Myra en ik uit logeren waren bij mijn ouders in Oosterhesselen, was het plan om samen met mijn vader een tochtje te ondernemen. Daar kwam het op het laatste moment niet meer van, dus kon ik mooi op zijn fiets het Drentse land verkennen.
Nu kent iedere zichzelf respecterende muziekliefhebber het magnum opus der fietsliederen; Op Fietse van de Drentse band Skik. Lohues bezingt daarin een fraaie fietsroute door zuidoost Drenthe, met een uitstapje over de grens in Duitsland.
Het eerste couplet begint als volgt:
"'k trap de fietse deur 't buulzand hen
op 'n zandpad tussen Slien en Erm
en as ik dalijk eben in Diphoorn ben
dan fiets ik deur
langs Ermerzand goa'k op Veenoord an
Neij Amsterdam en dan langs 't Dommerskanaal
en as ik dan de kassen zie dan fiets ik deur
want ik wul aal wieder ik wul alles zien
de leste mooie dag van 't joar misschien
alhoewel 't met de winterdag ok donders mooi kan wezen...
"

Aangezien ik in de middag een gezellige sociale verplichting had, kon ik helaas niet de gehele tocht fietsen, maar het eerste deel tot het Ermerzand zal voor een deel hetzelfde zijn geweest als hetgeen Daniël destijds gefietst heeft.

Daar waar de snelwegen nog leeg zijn:

Van daaruit ben ik van de route afgeweken en via Dalen naar Coevorden gegaan.
Coevorden is een aardig, 1000 jaar oud stadje en daarin staat het enige kasteel dat Drenthe rijk is. Dit kasteel staat ook afgebeeld op de vlag van Drenthe en als geboren Drent moet je dat kasteel natuurlijk een keer gezien hebben. En dat heb ik gisteren dan eindelijk eens gedaan!





Vanuit Coevorden ben ik langs het kanaal via Zwinderen en Gees terug gereden.

De route:

In de toekomst hoop ik nog een de gehele route van "Op Fietse" te kunnen rijden.

Geen opmerkingen: