vrijdag 5 augustus 2011

Haastrecht

Nadat Myra en ik afgelopen zondag met haar ouders zo'n 50km gefietst hadden, werd het nu weer eens tijd dat ik zelf op pad ging. Opnieuw verkoos ik de polders in het westen van Utrecht, maar het grootste deel ging wel over wegen en door gemeenschappen waar ik nooit eerder geweest was (dat houdt nu wel een keer op).

Het eerste lintgehucht waar ik voor het eerst kwam, was Blokland; één straat met aan weerszijde grote boerderijen. Je vermoedt niet direct dat daar eeuwen geschiedenis geschreven zijn, maar niets is minder waar. Wikipedia: "Blokland wordt in 1261 voor het eerst genoemd in de archieven van Montfoort. Het land rondom Montfoort werd laat in de vroege Middeleeuwen ontgonnen door zogenaamde copers. Deze copers ontgonnen het land, zogenaamde copen, volgens vaste maten. Als er tussen twee copen een gebied overbleef waarop de vaste maten niet konden worden toegepast, werd het gesloten oftewel beloken genoemd. Dit is later verbasterd tot Blokland. Het bleef als restgebied over tussen de copen Willeskop en Benschop."
Daarna fietste ik langs de Benschopse Wetering door o.a. dit dorpje:

Ietwat meer idyllisch was dit dorpje aan de rivier de Vlist:

Op weg naar Haastrecht kwam ik langs Boezemmolen nr.6: "Boezemmolen nr. 6 is een voormalige poldermolen in Haastrecht in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Het is een ronde stenen molen met een uitgesproken klokvorm. De molen was de zesde in een serie van in totaal zeven boezemmolens die de boezem van het westelijk deel van de Lopiker- en het oostelijk deel van de Krimpenerwaard bemaalden. Het water werd door deze molens van de Vlist naar de Hooge Boezem uitgeslagen. De boezemmolens, oorspronkelijk alle wipmolens, zijn in de loop der jaren vanaf 1486 gebouwd. De molen waarvan de romp nu nog aanwezig is, was de derde molen op deze plaats en verving een afgebrande houten achtkante molen uit 1739.
In 1914 werd de windbemaling beëindigd en werden de wipmolens gesloopt. De bewoonde Boezemmolen nr. 6 werd onttakeld."

Daarna kwam ik dus in Haastrecht; een stad die o.a. twee beroemde schaatsers heeft voortgebracht, te weten Hein Vergeer en Leo Visser. Dat u het maar weet.
Ook staat er een aantal fraaie gebouwen, waaronder De Sint-Barnabaskerk; een neoclassicistische eenbeukige kerk gebouwd in 1852-1854.

Vanaf Haastrecht ben ik weer terug naar het noordoosten gegaan (eindelijk wind mee!) en kwam o.a. door Hoenkoop (De naam Hoenkoop is een samenstelling van de naam van de ontginner van dit gebied, ene Hone of Hon, en de verbastering van cope. De naam Hoernkoop wordt al in 1122 genoemd. Van oorsprong is het gebied een heerlijkheid. De heren Van Vliet waren heren van Hoenkoop. Zij woonden in het Kasteel Te Vliet langs de Goudsestraatweg.), Oudewater, Montfoort en Achthoven. Hieronder de verreden route:

Geen opmerkingen: