maandag 3 oktober 2011

Zomers weer in oktober

Op een aantal plaatsen in Nederland is de temperatuur de maandwisseling van september en oktober op vier dagen achtereen boven de 25 graden gekomen. Lokaal is de afgelopen dagen 27 graden gemeten. Een late zomerse dag komt vaker voor maar zo'n nazomerse warmtegolf met een reeks dagen zomerse warmte zo laat in het jaar is zeldzaam.

En dat na een zomer waarin de maand juli op sommige plaatsen niet één zomerse dag heeft gebracht.
Het komt echter wel vaker voor dat het in oktober zomers is, in De Bilt is de 10e oktober 1921 met 26,7°C de laatste zomerse dag in het najaar. Die dag werd het in Sittard met 30,1 graden nog tropisch, de hoogste waarde ooit in oktober.
Het is nog niet lang geleden eer ik foto's van mijn tuintje op deze blog plaatste, maar omdat ik dergelijke taferelen vast niet elke oktobermaand kan schieten, plaats ik ze toch maar:




Ook opvallend, afgelopen zaterdag zag ik voor het eerst dit jaar de kolibrievlinder in de tuin:

Vandaag is het mogelijk de laatste dag van het jaar waarbij het op uitgebreide schaal meer dan 20°C in ons land is. Helaas valt het hier wat tegen met de zon, maar het is nog steeds genieten.
Later deze week gaat de gure herfstbezem door de atmosfeer!

Geen opmerkingen: