maandag 25 juni 2012

Morgen Pearl Jam in de Ziggo Dome!

Morgen staat het eerste concert van een hele reeks die ik de komende maand ga bijwonen op het programma en dat zal zeker niet de minste worden: Pearl Jam!
Eigenlijk mag ik wel stellen dat mijn allereerste bezoek aan een concert ook een optreden van de legendarische band Pearl Jam is geweest. Voor die tijd was ik wel bij optredens van Normaal in een feesttent en andere lokale bandjes op braderieën en dergelijke geweest, maar in 1993 ging ik voor het eerste naar een vreemde grote stad om een band live te zien optreden.
Het optreden vond plaats voor de release van het tweede album van de band; VS. Ze hadden dus al een wat groter repertoire opgebouwd dan alleen de nummers van het legendarische debuutalbum Ten, maar toch werd ook een aantal covers ten gehore gebracht. Dat was ik eigenlijk al lang weer vergeten, maar op de site van de band heb ik de setlist van de show kunnen achterhalen:


SPORTSPALEIS AHOY
Rotterdam, Netherlands
Sat 17 July, 1993
SET 1

Why Go
Ruby Tuesday
Daughter
Glorified G
Alive
Black
Angie
State Of Love And Trust
Animal
Garden
Deep
Jeremy
Rearviewmirror
Whipping
Once
Even Flow
Oceans

ENCORE 1

Porch
Leash
Elderly Woman Behind The Counter In A Small Town

ENCORE 2

Baba O'Riley
Footsteps
W.M.A.
Fuckin' Up

Een stukje interessante geschiedenis over de jeugd van Eddie Vedder en dat bepalend is geweest voor zijn vorming en muziekteksten:
"Eddie Vedder is de zoon van Karen Lee Vedder en musicus Edward Louis Severson, Jr. De familie had zeven kinderen. Zijn ouders scheidden in 1965 toen Vedder een jaar oud was. Zijn moeder hertrouwde met advocaat Peter Mueller, waarna Vedder werd opgevoed met het idee dat Mueller zijn biologische vader was. Zijn aangenomen naam werd Edward Mueller. Halverwege de jaren 70 verhuisde een gedeelte van de familie, inclusief Eddie, naar San Diego County, Californië. Tijdens deze jaren ging Vedder zich in muziek interesseren en bewonderde hij het album Quadrophenia van The Who uit 1973. Hij zei hierover: “Toen ik 15 of 16 jaar oud was… voelde ik me helemaal alleen… Ik was alleen, met uitzondering van muziek”. Zijn moeder en Peter Mueller scheidden een paar jaar later. Zijn moeder en broers verhuisden terug naar Illinois, maar Vedder bleef met zijn stiefvader in Californië zodat hij zijn middelbare school kon afmaken. Pas na de scheiding hoorde Vedder dat Peter Mueller niet zijn biologische vader was. Vedder had zijn biologische vader als kind ontmoet, maar dacht dat Severson een oude vriend van zijn ouders was. Toen Vedder de waarheid ontdekte, was Severson al overleden aan multiple sclerose. Vedders slechte relatie met zijn stiefvader verslechterde nog meer. Eind jaren 80 schreef Vedder het nummer "Better Man", dat later een van de bekendste nummers van Pearl Jam zou worden. Tijdens een optreden met Pearl Jam in de jaren 90 verkondigde Vedder dat het nummer ging over "... the bastard that married my mom". Het nummer "Alive", Pearl Jams bekendste nummer, is gedeeltelijk te herleiden naar het verleden van Vedder zelf." (bron: nl.wikipedia.org)
Hopelijk spelen ze morgen ook één van de beste nummers ooit gemaakt!

De recensie volgt overmorgen...

1 opmerking:

Mark zei

Mooie inleiding voor een fijne avond in Amsterdam! Ben benieuwd naar de uiteindelijke recensie. :-)