donderdag 16 augustus 2012

Over de Heuvelrug, door de Vallei (en weer terug)

Bovenstaande titel doet me een beetje denken aan een liedje dat ik vroeger veel gezongen heb op de basisschool:
"Door de bossen door de heide, door het zomerdronken land
Over heuvels en rivieren, windgekust en zonverbrand
Trekken wij, licht en vrij...
Uit de aldaags geest, naar het levensfeest
Luit en lach, merelslag, konden ons vakantie dag"

Dus. Maar een mooi fietstochtje vandaag: de mountainbike bracht me over de Utrechtse Heuvelrug en door de Gelderse Vallei en af en toe werd de grens met Gelderland net overschreden.
Het uiteindelijke resultaat: volgens mijn GPS 81 km en volgens Google Maps 82 km. Slechts een klein verschil dus. De route:

De Leusdense Hei staat reeds mooi in bloei:

Daarna langs het Valleikanaal,

door dorpjes als Scherpenzeel,

naar mijn uiteindelijke eindbestemming; Kasteel Renswoude:

Nog enkele details:
- op een weg met een dalingspercentage van 3,5% bij Amersfoort, richting Leusden (noordzijde A28) heb ik mijn officiële snelheidsrecord verbeterd. De GPS gaf 46km/uur aan! En dat op een weg met enkele drempels...
- op de terugweg zag ik nabij een rotonde voor Zeist een wielrenner onder de auto liggen. De politie had het slachtoffer reeds in de stabiele zijligging, dus ik hoefde mijn BHV-kennis gelukkig niet toe te passen. Later zag ik de ambulance met sirenes aankomen rijden. (P2000 melding: 15:46:27 16-08-12 9 POLI ZEIST Oud London WOUDENBERGSEWEG - N224 52 Aanrijding letsel 0736090 Politie Utrecht) Hopelijk maakt hij het goed!

Maar verder was het een heerlijke tocht!

Geen opmerkingen: