donderdag 2 augustus 2012

Zomers onweer

Na de ochtend te hebben doorgebracht in het frisse en natte Aberdeen, was het gisteren even wennen dat het bij het verlaten van Schiphol ruim 25°C in Nederland was met daarbij volop zonneschijn.
Het zou echter de zomer van 2012 niet zijn als dit zomerse weer in de avond afgesloten zou worden met onweer. Dit begon allemaal wat aarzelend, maar tegen middernacht begon het dan eindelijk wat serieuzer te flitsen in onze regio.

Met de camera op statief heb ik me vervolgens gepositioneerd op onze logeerkamer, met het raam open en uitzicht op het zuidoosten. Aangezien de buien uit het zuidwesten kwamen, duurde het wel even voor ik er goed zicht op kreeg. Het eerste wat zwaardere complex leek aan de voorzijde begrenst te zijn door een soort van shelf cloud, hier van de zijkant gefotografeerd:

Daarna spoot er in no-time een ruime 10 mm neerslag naar beneden, tezamen met een fors aanwakkerende wind:

Helaas bleven de meeste bliksems verscholen in de wolken of buiten zicht, maar ik heb wel een paar ontladingen op de foto gekregen. De best toonbare foto's zijn deze twee geworden:

Mijn eerste Nederlandse bliksemfoto's van 2012! De buien hebben in totaal zo'n 19mm achtergelaten in mijn pluvio.

Op momenten dat de neerslag minder intensief was, vlogen er trouwens geregeld vleermuizen voor het raam langs! Af en toe leek het zelfs of dat ze naar binnen kwamen...

Geen opmerkingen: