donderdag 13 februari 2014

Beste Daruma, breng ons geluk!

Tijdens mijn verblijf in Japan in 2012 heb ik een Darumapop aangeschaft en mee naar huis genomen.
De Darumapop (in het Japans だるま) is een traditionele Japanse holle, ronde pop van papier-maché. Hij beeldt de boeddhistische monnik Bodhidharma uit. In Japan is het een populaire geluksbrenger.
Darumapoppen worden vaak verkocht bij tempels en de mijne heb ik nabij het tempelcomplex van Narita gekocht. De onderkant van de pop bevat een gewicht zodat de pop niet makkelijk om kan vallen. Dit staat symbool voor veerkracht en doorzettingsvermogen. Darumapoppen zijn meestal rood met een baard en snor, vaak zijn de ogen nog niet ingekleurd. Zo heeft onze Daruma tot vandaag witte ogen gehad:

Een oog wordt ingetekend bij het doen van een wens en dat heb ik vandaag gedaan:

Is de wens in vervulling gegaan dan wordt het andere oog ook ingetekend. Hopelijk kan ik later dit jaar dus het tweede oog intekenen!

Je kan trouwens ook dergelijke poppen online kopen, dus wil je het ook eens uitproberen dan is deze website wellicht een optie.

Geen opmerkingen: