zondag 16 maart 2014

Met "Een Mooie Jonge Vrouw" naar Haarlem

Aan het einde van deze boekenweek mag een ieder met het boekenweekgeschenk van Tommy Wieringa op zak gratis met de trein. En aangezien ik deze fraaie novelle in mijn bezit heb, leek het mij ook wel aardig om weer eens een treinreisje te ondernemen. Ik had mijn zinnen gezet op de stad Haarlem, want ik kon me niet heugen daar ooit eerder geweest te zijn.
En dus stond ik rond 10 uur in de ochtend zonder mooie jonge vrouw, maar met mijn boekenweekgeschenk, op het perron van station Utrecht-Terwijde. Er waren natuurlijk net weer werkzaamheden aan het spoor gaande en daardoor duurde het korte reisje naar Utrecht CS een aantal minuten langer. OK, dat kan gebeuren.
Vervolgens bleek op CS dat de Intercity naar Amsterdam Centraal stampvol zat en lang niet iedere reiziger met bestemming A'dam mee kon met deze trein.
Ik wurmde mezelf nog wel naar binnen en heb daar genoegen moeten nemen met een staplaats op de tweede etage van de dubbeldekker. Helaas niet de meest ideale positie om een boek te kunnen lezen...
Gelukkig is het van Utrecht naar Amsterdam geen wereldreis en kon ik te Amsterdam nog precies op tijd overstappen op de trein naar Haarlem.
Aldaar werd ik direct geconfronteerd met afbeeldingen en een standbeeld van Kenau, de ietwat opgehemelde heldin van de stad Haarlem. Trouwens, hoe westelijk ik deze ochtend kwam, hoe zonniger het werd en te Haarlem bleek het zelfs strakblauw. Geen verkeerde keuze om westwaarts te reizen dus!
Ik had een klein plattegrondje van de stad meegenomen met daarop een stadswandeling en daar heb ik een groot deel van gelopen. Haarlem bezit nogal wat historische bezienswaardigheden en musea en ik was dan ook niet de enige dagjesmens/toerist aldaar.
Hieronder een selectie foto's die ik vandaag heb genomen, maar de stad is zeker uitnodigend genoeg voor een vervolgbezoek.

De treinen van de terugreis bleken gelukkig een stuk minder drukbezet en zodoende heb ik de reeds de helft van "Een Mooie Jonge Vrouw" verslonden. Dat smaakt naar meer!

Geen opmerkingen: