maandag 10 maart 2014

Ongekend fraai lenteweer

Dat we in een omgeving met wisselende weersomstandigheden wonen, zal bekend zijn, maar deze dagen zijn wel erg bijzonder te noemen. Exact een jaar geleden kwam het kwik amper boven het vriespunt uit (en bleef op de 11de zelfs het gehele etmaal beneden het vriespunt), dit jaar krijgen we het andere uiterste qua temperaturen te verwerken. Gisteren is het in De Bilt 19,5°C geworden en daarmee is het record voor de eerste decade van maart ruim een graad scherper gezet. In het zuidoosten van het land werd het zelfs 22°C. Veel mensen zullen de variant van dit jaar wel prefereren boven die van vorig jaar. Ik wel in elk geval! :)
Met een naar noord draaiende wind werd het vandaag op veel plaatsen een fractie minder warm, al is het lokaal nog 20°C geworden. Verder overheerste landinwaarts de zon, de kustgebieden kregen met een ander typisch voorjaarsverschijnsel te maken; het Noordzee-stratusspook met mist.
Gisteren moest ik helaas werken, maar om toch zoveel mogelijk van het mooie weer mee te krijgen, heb ik op de fiets een langere route naar het werk genomen, om vervolgens tegen middernacht weer thuis te komen (cumulatief zo'n 58 km).
Vanochtend zat ik om 11 uur alweer op de fiets voor een tochtje naar Het Gooi, rondom het fraaie Wasmeer bij Laren en Hilversum. Dit werd een tochtje van 52 km en zodoende heb ik in 24 uur tijd toch maar mooi 110 km gefietst. En dat begin maart!

De route van vandaag:

Het heldere weer leverde een fraaie satellietopname van Utrecht en Leidsche Rijn op gisteren:

Geen opmerkingen: