maandag 30 maart 2015

De jacht op buien in de VS (2003)

Afgelopen week is dan eindelijk het zwaar weer seizoen in Oklahoma begonnen. Enkele stadjes (waaronder opnieuw Moore!) zijn getroffen door tornado's en helaas heeft dat geleid tot tenminste één slachtoffer. Het aantal tornado's dit jaar tot nu toe is echter nog altijd historisch laag.
In 2003 waren er meerdere zware tornado-uitbraken, waarvan de zwaarste net voordat ik in de VS arriveerde.
Ik kende mijn chasepartner dat jaar nog maar kort en bovendien had ze tamelijk weinig chase-ervaring en zag ze het zelf rijden niet zo zitten, waardoor veel beslissingen door mij genomen moesten worden. Bovendien hadden we geen internettoegang en kwam alle informatie voor en tijdens de buienjachten van media (radio, tv) en de NOAA Weather Radio. Allemaal verre van ideaal. Dat leverde nog een zeer spannende situatie op waarbij we ons bevonden nabij de plaats waar een tornado ontstond. Gelukkig is dat allemaal goed afgelopen....
Ondertussen bezat ik een iets betere digitale camera, maar nog altijd geen DSLR:

Dit is ook de laatste chase-vakantie geweest met als thuisbasis het Motel 6 East in Amarillo, Texas. In de daaropvolgende vakantie is overgegaan op een nomadenbestaan.

Geen opmerkingen: