maandag 9 juli 2012

Queen of Pop heerst in Ziggo Dome

Gisteren was het dan zo ver; mijn eerste bezoek aan hare hoogheid Madonna Louise Veronica Ciccone.
Aangezien er eerst nog gewerkt moest worden, kon ik niet al 's middags in de rij gaan staan voor de beste staanplaatsen, maar toen Ewoud en ik om 17.15 uur bij de Ziggo Dome arriveerden, viel het eigenlijk nog wel mee met de drukte. Desondanks was het wel zo druk dat we collega Bram en zijn geliefde niet meer konden traceren. Zelfs het plegen van telefoontjes en Sms'jes leverde niets op. Dus sloten we braaf aan het einde van rij aan, om vervolgens nog bijna een uur van enkele zonnestralen te genieten.
Even na 18 uur gingen onze deuren open en verliep het proces van de zaal binnenlopen heel soepeltjes.
We kwamen al snel in de buurt van een catwalk-uitloop van het podium te staan en die plaats beviel ons wel goed. Blijven staan dus!
En wat een verrassing dat Madonna juist met haar soundcheck en opwarming bezig was. Er was interactie met het publiek, het dansen moest soms onderbroken worden en we kregen haar van dichtbij te zien. Ondanks haar geringe lengte is ze toch een indrukwekkend voorkomen en ze laat direct merken de regie strak in handen te hebben.
Na een half uur verdween ze weer en begon voor ons het lange wachten...
We hadden reeds vernomen dat het concert van zaterdag laat begon, dus we waren enigszins voorbereid. Maar uren op één plaats staan zonder veel bewegingsvrijheid begint op onze leeftijd toch steeds zwaarder te worden. :)
Het voorprogramma stond aanvankelijk vanaf 19.30 uur op het programma, maar Martin Solveig begon pas tegen 20.30 uur. Van te voren kenden we niet veel van DJ Solveig, behalve dan natuurlijk "Hello". Maar hij is ook producer en heeft zijn stempel op vele radiohitjes staan en die nummers kregen dan ook een goede ontvangst in de zaal. Ook kwam een aantal remixes van Madonna songs voorbij en dat was natuurlijk helemaal lekker.

Na het voorprogramma was het opnieuw wachten geblazen, gelukkig is het Ewoud een keer gelukt om drinken te halen en mij weer terug te vinden in de massa. Rond 22.10 uur kon de show van Madonna dan eindelijk beginnen. En wat voor show!
Een visueel overrompelend spektakel met continue wisselende sets en outfits, met vele dansers en zelfs nog twee van Madonna haar kinderen die een klein gedeelte van de show mochten komen opdraven. Ook was er op een gegeven moment ruimte voor interactie met de zaal, wat nog een huwelijksaanzoek opleverde. Even dachten we nog dat collega Bram op de knieën ging, maar het bleek een ander stel (we hadden Bram nog altijd niet gezien).
De meeste liedjes die gespeeld werden komen van haar meest recente album MDNA, het is dan ook de MDNA-tour. Ik moet zeggen dat ik een aantal liedjes op dit album meer en meer ben gaan waarderen, maar dat er ook nog nummers op staan die me minder kunnen bekoren. Vanzelfsprekend deed ze ook een aantal van haar jaren 80/90 hits, vaak wel in een andere uitvoering. Om aan te geven dat Born This Way van Lady Gaga eigenlijk gewoon Express Yourself van Madonna is, zong ze beide nummers gecombineerd om aansluitend te zingen "She's Not Me".
De avond vloog echt om en toen even na middernacht de show voorbij was, kon ik met een voldaan gevoel de zaal verlaten. Ze heeft duidelijk meer indruk achter gelaten dan ik van te voren had verwacht, ook al staan haar zangkunsten niet meer op de eerste plaats en werd er geregeld teruggegrepen op bandjes.

Gelukkig hebben we Bram en partner na de show nog getroffen, zodat we konden naborrelen in een bar bij de Dome. We waren allemaal positief over hetgeen we deze avond gezien hebben, dus na een uur bijkletsen konden we met een goed gevoel huiswaarts keren.

Ik heb meerdere video's van de show gemaakt, maar die zal ik later wel een keer toevoegen. Hieronder een aantal foto's die ik heb geschoten:

De soundcheck:

Het voorprogramma:

De show van de koningin:


De setlist

Overzicht van meerdere recensies via het NRC
Recensie Volkskrant
Recensie Nu.nl
Recensie De Telegraaf

Geen opmerkingen: