vrijdag 7 december 2012

Decemberwinter deel 3

Op even terug te komen op mijn vorige bericht; de zelfgemaakte erwtensoep smaakte echt voortreffelijk! En we hebben ondertussen een lekkere voorraad in de vriezer.

Ook is op deze blog eerder aangegeven dat het vandaag wel eens serieus zou kunnen gaan sneeuwen en uiteindelijk is dat op veel plaatsen ook gebeurd (nee, niet in het hele land).
Aangezien ik nachtdienst had, zat ik een beetje in over de reis terug naar huis vanochtend, maar ik had geluk en werd een half uur eerder afgelost en bovendien was er betrekkelijk weinig verkeer rond dat tijdstip. Ook begon de serieuze sneeuwval in de provincie Utrecht pas vanaf een uur of 6. Ik was in elk geval voor de echte verkeersellende thuis!
De ochtend heb ik vervolgens slapend doorgebracht en eenmaal wakker ontwaarde ik een witte wereld, al viel de dikte van de sneeuwlaag me nog wel wat tegen.
Onderstaand kaartje van weerplaza.nl laat het sneeuwdek van vanochtend zien:

In Utrecht dooide het steeds een paar tiende graden en dat deed het sneeuwdek niet echt goed. Veel beter was het verder naar het oosten waar continue sprake was van matige sneeuwval bij negatieve temperaturen. Rondom Nijmegen zou ondertussen een sneeuwdek van (ruim) 20 cm ontstaan zijn!
Ik moest het doen met een paar centimeter dooiende sneeuw en dat gaf soms best een treurige aanblik. Hieronder een paar foto's van mijn middagwandeling:

Het eerste laagje "snijs" heeft zich ondertussen gevormd:

De weersituatie van vandaag heeft geleid tot een Code Oranje waarschuwing van het KNMI en mogelijk dankzij deze waarschuwing en andere berichten in de media, heeft er vandaag geen ernstige ontwrichting van het verkeer plaatsgevonden.

De sneeuw werd veroorzaakt door een geoccludeerd frontaal systeem, behorende bij een lagedrukgebied dat over de Noordzee naar Vlaanderen trok (bron analyse KNMI):

Verwachting van het KNMI:
"Een laag boven de zuidelijke Noordzee beweegt zuidoostwaarts en trekt vanmiddag via Zeeland naar het België. De zuidelijke stroming draait achter dit laag naar oost en neemt in kracht af. De bijbehorende occlusie ligt op dit moment NW ZO over het land, van Zuid-Holland naar Noord-Brabant en is tot stilstand gekomen, om vervolgens in de middag en avond traag zuidwaarts te gaan bewegen. Hierbij nemen de neerslagintensiteiten af. Komende nacht volgt dan vanuit het noorden een zwakke rug die over het land zuidwaarst trekt. "
En dankzij het wegvallen van de wind en de opkaringen die vannacht zullen volgen, kan het dan serieus afkoelen. Boven de verse sneeuw zijn minima beneden -10°C en lokaal zelfs beneden de -15°C haalbaar. Laagste temperatuur op vliegveld Deelen op de Veluwe? Morgen weten we meer.

Hier nog een update van de tuinvogels; Groenlingen in de tuin!

Geen opmerkingen: