zondag 28 april 2013

Eindelijk; de Golden Earring live!

Een Nederlandse rockband met een lange geschiedenis (de mannen zijn ouder dan mijn vader en begonnen de band als tieners) en een behoorlijke wereldfaam en ik had ze tot gisteren nog nooit live mogen aanschouwen.
Maar gisteren was het dan zo ver. Samen met Ewoud ben ik naar De Vechtsebanen in Utrecht gegaan om daar de Haagse rockhelden te aanschouwen.
We waren op tijd, dus we moesten nog anderhalf uur geduld hebben tot het voorprogramma begon. Dit werd verzorgd door de relatief nieuwe band The New Shining en dat deden ze niet onverdienstelijk. Vorig jaar scoorde de band zelfs een radiohitje die de top 2000 wist te bereiken en dit jaar waren ze genomineerd bij de 3FM awards.

Toevallig ontdekte Ewoud dat we naast twee Eindhovense dames stonden die hij nog kende van zijn korfbal-uitstapje naar Marokko en zodoende hebben we de avond met z'n vieren doorgebracht.
Even na 21.30 uur kwamen de mannen op leeftijd het podium op, maar dat ze ondertussen ver in de 60 zijn, was ze niet af te zien. Een wervelende show met veel nummers van hun meest recente en retegoede album Tits 'n Ass, afgewisseld door de wereldhits die ze scoorden in de jaren 70 en 80.
Nummers uit de jaren 60 heb ik niet voorbij horen komen en helaas speelden ze ook niet mijn favoriet, de allereerste single die ik ooit gekocht heb; Going to the Run.
Maar dat kan ik ze vergeven, want de uitstraling en het plezier waarmee gespeeld werd, maakte alles goed.
We stonden helemaal vooraan bij het podium. Dat had als voordeel dat we de heren goed konden zien, maar helaas stonden we ook met de oren in de speakers, waardoor ik voorlopig met een gehoorbeschadiging rond moet lopen...
Hier enkele foto's die ik gemaakt heb. The New Shining:

De Golden Earring:

Barry en George:

Rinus en Cesar:

Rinus:

Cesar:

Barry:

Hieronder een korte video met gedeeltes uit Golden Earring songs. Je kan aan de geluidskwaliteit wel horen dat we te dicht op de speakers stonden.

Geen opmerkingen: