zaterdag 7 september 2013

Rondje op de fiets, droogte en ochtendtaferelen

Aangezien het er nu naar uitziet dat het na vandaag voor een langere tijd beneden 20°C zal blijven, heb ik vanmiddag maar weer eens een rondje door het Groene Hart gefietst. Helaas werkte de zon niet mee, maar de wind hield zich redelijk kalm en daardoor was het heerlijk fietsweer. Soms heb ik het idee dat ik alle wegen in de buurt wel een keer befietst heb, maar vandaag kwam ik over een paar nieuwe paadjes. Helaas liepen deze vaak wel parallel aan de A12, dus echt fraai waren deze wegen niet.
Totale afstand: 65,0 km
Totale duur: 2 uur 35 minuten
Totale duur stilstand: 4,2 minuten
Gemiddelde snelheid: 24,3 km/uur
Meteo: 19°C, ZW 2-3 Bft, droog
De route:

De foto's:

Eén van de foto's laat duidelijk verdord gras zien, een teken dat er toch wel sprake is van een neerslagtekort. Ook onze tuin schreeuwt om hemelwater. Helaas heeft een volop bloeiende hortensia in een grote pot onze week vakantie in Italië niet echt doorstaan. Maar laten we hoop houden, misschien loopt hij bij regen toch wel weer uit.
Het is hier dan ook echt wel droog; de afgelopen 4 weken is hier amper 20mm regen gevallen:

Toch kwam het gisteren nog tot een bui, maar noemenswaardige neerslag heeft deze niet gebracht (elders in het land plaatselijk wel forse buien). Wel heb ik vier keer onweer op afstand gehoord en de voorste begrenzing van de bui oogde alsof er toch wel serieuze regen zou gaan vallen:

Afgelopen week ben ik met het zomerse weer nog twee keer op en neer naar het werk gefietst en dat heeft als voordeel dat je getuige kan zijn van de fraaie taferelen die de vroege ochtend soms laat zien:

Geen opmerkingen: