zaterdag 7 september 2013

Vakantie Italië 2013: Dag 7

Op deze dag hebben we de langste excursie van de vakantie ondernomen. Rond 6 uur zaten we reeds aan het ontbijt en tegen 06:30 uur stapten we in een bescheiden touringbus. Deze bus moest vervolgens nog een uur lang langs de kust reizen om andere reizigers op te halen en ondertussen zagen we de zon opkomen.
Eenmaal onderweg kregen we van de reisleider/gids verhalen over de omgeving en geschiedenis, maar dan wel in drie talen. Niet in het Nederlands, maar omdat we zowel Engels als Duits prima konden verstaan en zelfs Frans was voor een deel te volgen was, was het wel ietwat vermoeiend om steeds hetzelfde verhaaltje aan te horen. Maar persoonlijk vond ik een groot deel van de geschiedenisverhalen wel boeiend.
Even voorbij Bolgogna hebben we een tussenstop gestaan, vooral ook vanwege de verplichte rusttijden van de chauffeur.

Daarna ging de reis door en over de Appenijnen. Deze bergrug doorklieft vrijwel heel Italië, maar de toppen zijn over het algemeen niet erg hoog, in onze streek zo rond de 1000 meter. Wat me wel opviel en beviel was hoe groen deze bergen nog waren en hoe fraai het landschap daardoor was.

Na vele tunnels en bochten kwamen we aan nabij ons reisdoel van de dag: Florence of Firenze!
Het is de hoofdstad van de regio Toscane en de provincie Florence. De stad telt circa 368.000 inwoners en ligt aan de rivier de Arno. Het is de bakermat van de renaissance en daarmee een van de bekendste cultuursteden van Europa. Het was de geboorte- of verblijfplaats van bekende historische figuren zoals Brunelleschi, Donatello, Leonardo Da Vinci, Nicolo Machiavelli, Michelangelo, Galileo Galilei, Catharina de Medici, Antonio Meucci en Dante Alighieri.

Onze eerste stop was op het Piazzale Michelangelo. Dit plein ligt op een heuvel en biedt een goed uitzicht op de door de rivier de Arno in tweeën gedeelde stad Florence, met uitzicht op de Ponte Vecchio, de Santa Maria del Fiore, Uffizi, Santa Croce en het Palazzo Vecchio.
Centraal op het plein staat een gedenkteken voor Michelangelo met een kopie van zijn David en kopieën van vier beelden die voor het graf bestemd waren van Giuliano en Lorenzo de Medici: de Nacht en de Dag, het Morgenlicht en de Avondschemering.

Vervolgens reed de bus naar beneden naar een parkeerplaats net buiten het centrum

en zijn wel als groep van 26 mensen naar het Piazza della Signoria gelopen. Vanaf hier hadden we ruim 4 uur vrije tijd om de stad zelf te gaan ontdekken. Niet veel tijd dus, zeker niet om musea te bezoeken, maar wellicht net genoeg om te voet alle hoogtepunten op te zoeken.
Het Piazza della Signoria,

is een van de belangrijkste pleinen van de Italiaanse stad Florence. Op het plein zijn verschillende belangrijke gebouwen gelegen, waaronder het Palazzo Vecchio (stadhuis) en het Uffizi, een van de belangrijkste kunstmusea ter wereld. Het Palazzo Vecchio heet ook wel Palazzo della Signoria, waardoor het plein aan zijn naam komt.
De Neptunusfontein (Italiaans: Fontana del Nettuno) is een fontein op het Piazza della Signoria voor het Palazzo Vecchio in Florence. Het beeld is van marmer en brons en is 560 centimeter hoog.
De fontein is gemaakt van 1560 tot 1575 door Bartolomeo Ammannati ter gelegenheid van het huwelijk van Francesco de Medici met aartshertogin Johanna van Oostenrijk in 1565. Het was een prijsvraag die Ammanati met zijn ontwerp wist te winnen. Als voorbeeld voor zijn fontein nam hij de Neptunusfontein van Montorsoli die hij in 1575 had gemaakt. In het midden staat een kopie van het marmeren beeld van Neptunus met het gezicht van Cosimo I de' Medici. Er omheen zijn bronzen beelden van riviergoden, Satyrs en marmeren paarden. De fontein is gemaakt in de stijl van het maniërisme.

De Loggia dei Lanzi is een beeldengalerij op het Piazza della Signoria in het Italiaanse Florence. De galerij werd tussen 1376 en 1382 gebouwd door Benci di Cione en Simone Talenti en bevat een aantal bekende beeldhouwwerken, waaronder:
De Sabijnse maagdenroof (Giambologna, 1583)
Hercules en de Centaur (Giambologna, 1599)
Perseus en Medusa (Benvenuto Cellini, 1554)

Vervolgens hebben we de overige bezienswaardigheden opgezocht en toch nog een bezoek gebracht aan een museum en wel de verschillende musea in Palazzo Pitti en de Boboli tuinen.

In de namiddag keerden we terug richting de kust en kwamen we nog een aantal maal in de file terecht, maar vaak reed het ook lekker door.

Door de drukte hebben we een tussenstop overgeslagen, zodat we rond 20:15 konden aansluiten bij het diner in het hotel. Nabij Rimini zagen we de zon weer ondergaan, zodat we vandaag maximaal van het daglicht geprofiteerd hebben.
Een enerverende dag dus en die verdiende een waardige afsluiting: