maandag 9 december 2013

Culturele uitjes; cabaret, film en muziek

Bij deze weer even aan samenvatting van de culturele uitjes die ik de afgelopen weken ondernomen heb.
Vorige maand ben ik met Rob naar Carré in Amsterdam geweest om daar één van de voorstellingen Wigwam door Youp van 't Hek bij te wonen:
Een fijne ervaring in Carré, Youp is en blijft gewoon Youp en vooral zijn interactie met publiek op de eerste rij viel in goede aard. Verder weinig actualiteit, maar gewoon Youp zijn verhaal en levenservaringen met het ouder worden.
Recensie Parool

Daarna ben ik met Myra naar Pathé ArenA geweest om de film The Counselor te zien. Onderstaande trailer had mij te pakken:
En ik heb dan ook direct besloten twee kaartjes te kopen. Daarna ben ik recensies gaan lezen en deze waren meestal toch weinig positief. Het verhaal zou te vaag, het scenario niet geschikt voor een film zijn en de dialogen te vergezocht. Dus, dan maar voor de mooie acteurs en dito plaatjes!
Maar de film was toch zeker niet slecht, ik heb me uitermate vermaakt. Goed, niet alles wordt in hapklare brokken uitgelegd, maar dat vind ik ook helemaal niet erg. Ook het einde was zeker niet onbevredigend. "Vervreemdende middenmoter zweeft tussen veel te vaag en briljant artistiek"?
Recensie de Volkskrant

Afgelopen zaterdag zijn Ewoud en ik naar het concert van Depeche Mode in de Ziggo Dome geweest. Ik ben geen fan van deze band en de muziek kan mij ook niet altijd bekoren (ben ik te jong?), maar ze hebben toch wel veel hits gescoord en ergens voelde ik aan dat het wel een bijzondere ervaring kon worden.
Het duurde even voor ik erin zat, maar na een aantal nummers was duidelijk dat de band de uitverkochte Ziggo Dome voor zich gewonnen had en dat sleept ook de minder grote fans mee. Een fijn concert!

Recensie NU.nl
Setlist Depeche Mode Ziggo Dome.

Gisteravond was het de beurt aan de alternatieve rockband Placebo, dat is meer mijn muziek! Ik had de kaartjes dan ook al maanden van te voren gekocht, maar wat bleek; Placebo blijkt niet zo populair in Nederland en de Ziggo Dome was dan ook bij lange na niet uitverkocht. Een voordeel was dan wel dat de kaartjes voor mij en Myra voor de tweede ring werden omgezet in kaartjes voor de eerste.
Het voorprogramma (TOY) was luid, een echte "Wall of Sound" ervaring, maar het kon me niet altijd boeien.
Placebo speelde erg goed. Het meest recente album valt bij mij steeds beter en het was dan ook fijn om deze nummers live te horen.

Vanzelfsprekend werd er ook oud werk gespeeld en vooral deze nummers vielen goed bij het publiek (staanplaatsen bijna uitverkocht). Dit was het tweede concert van Placebo dat ik in de afgelopen jaren heb bijgewoond en opnieuw heb ik er van genoten. Ze spelen volgend jaar sowieso op RockWerchter en wellicht ook op Pinkpop. Nu is het de taak van de radiostations om de band populairder te maken in ons land. Een schone taak voor 3FM, want Placebo is duidelijk een ondergewaardeerde band in Nederland!
Recensie NU.nl
Setlist Placebo Ziggo Dome.

Geen opmerkingen: