zondag 10 augustus 2014

Met de trein naar Stonehaven en Dunnottar Castle

Gistermiddag was mijn assistentie op het werk niet nodig en zodoende was ik in de gelegenheid om meer van de omgeving te verkennen. Ik besloot om de trein te nemen en wel naar het stadje Stonehaven ten zuiden van Aberdeen. Deze plaats is ontstaan op de plek waar al in de steentijd een nederzetting was, maar behoudens de fraaie baai-haven bleek het stadje niet zo bijzonder.

Ik heb daar de Bay Walk gelopen en daarna omhoog naar de kliffen boven de stad.

Uiteindelijk loopt dit pad door naar de ruïnes van Dunnottar Castle. Op deze plek is al in de 12e eeuw voor het eerst een kapel gebouwd. In de 14e en 16e eeuw vonden grote uitbreidingen plaats. In de Engelse Burgeroorlog was het een belangrijke en symbolische vesting voor de Schotten. In 1651 werden de Schotse kroonjuwelen naar het kasteel overgebracht. Na een beleg van acht maanden door de Engelsen viel het kasteel.
In de jaren daarna diende het kasteel onder meer als gevangenis. In de loop van de 18e eeuw is het kasteel verlaten en raakte het vervallen.

Ik ben niet in de ruïne geweest, maar de omgeving en vergezichten alleen al zijn een bezoek meer dan waard. De ruïne wordt wel het meest gefotografeerde kasteel van Schotland genoemd. De ligging is spectaculair te noemen, op een landtong in zee, zo fotogeniek!

In de namiddag heb ik de trein terug naar Aberdeen genomen en 's avonds een lekker Turf & Surf (vlees met iets uit de zee) gegeten. Een geslaagd uitje!

Geen opmerkingen: