vrijdag 14 augustus 2015

Het onweer van 13 op 14 augustus

Eindelijk is het dan eens tot een deftig zomeronweer gekomen en nog wel tijdens de donkere uurtjes ook. Dat had wel als nadeel dat bijzondere wolkenvormen als shelf clouds, zoals gezien in zuidelijk Nederland en België, hier niet zichtbaar waren.
Het zwaartepunt van de buien trok over zuidwest Nederland, maar Utrecht pakte er af en toe iets van mee. Tussen 21 en 22 uur trok de rand van een actief systeem (let op het bow segment in Zuid Holland) over mijn omgeving en dat leverde flinke windvlagen en een beetje regen op.
Tussen 23 en 00 uur kwam een forse buienlijn vanuit het zuiden opzetten en waren eindelijk ook bliksems te zien.

Helaas stopte de kern met verticale inslagen net zuid van de A12 en waren de zichtbare inslagen enigszins verhuld in de neerslag, maar ik heb er toch een paar vast kunnen leggen;

Tussen 02 en 03 uur passeerde een volgende actieve bui met veel inslagen. Ik was echter te vermoeid om mijn bed te verlaten en heb dus geen foto's van deze inslagen. Op onderstaand beeld met cumulatieve ontladingen is goed te zien waar het onweer zich afspeelde afgelopen nacht (avond ervoor zaten de ontladingen verder naar het zuidwesten);

Hier nog een foto van een inslag in Rotterdam, geschoten door Jan Klerks:

En deze uit Delft door Anne Reitsma:

Afgelopen nacht heeft mijn pluviometer ruim 30 mm opgevangen en de avond ervoor viel ook al 6 mm. Een significante neerslagsom dus!

Geen opmerkingen: