donderdag 13 augustus 2015

Mijn fietstochten bekijken op Strava

Nu ik het aantal fietstochten behoorlijk heb opgevoerd, zal ik deze, behoudens in uitzonderlijke situaties, niet meer op deze blog plaatsen. Alleen als ik bijzondere plaatsen heb bezocht of foto's heb geschoten die de moeite van het tonen waard zijn, zal ik er nog een post aan wijden.
Mijn fietstochten zijn nu namelijk te volgen via mijn account op Strava.
Strava is een website en mobiele applicatie waarmee sportprestaties kunnen worden bijgehouden via GPS. Via de software kunnen sportieve inspanningen worden gepland, opgeslagen, en kunnen prestaties met andere gebruikers worden vergeleken. Strava heeft aspecten van een (sportieve) social media applicatie omdat andere gebruikers kunnen worden gevolgd, online clubs kunnen worden gemaakt, foto's kunnen worden gedeeld en berichten kunnen worden verstuurd. Strava is met name populair voor gebruik bij wielrennen en hardlopen, maar kan ook bij een reeks andere sporten worden ingezet, waaronder zwemmen, schaatsen, surfen, skiën en snowboarden.
Een soort sportieve facebook dus. En je kan ook professionele atleten volgen en jouw eigen inspanningen vergelijken met die van hen. Zo zag ik dat ik al op meerdere segmenten sneller fiets dan de pro's. ;)
Via deze blog zijn mijn verreden ritten ook te zien in het rechter menu. Klik op de naam van een rit of op de onderste link voor meer informatie:

Maar nu ik het toch over fietsen heb;
Na een kort inrijd-rondje gisteren heb ik vandaag mijn nieuwe fiets echt aan het werk gezet. En wat een verademing was dat als je alleen mountainbikes gewend bent! Het rijdt zoveel soepeler en comfortabeler. Ook de klikpedalen heb ik nu redelijk onder controle, al is het bij lange ritten als die van vandaag niet zo fijn dat er constant druk op één plek onder je voet zit.
Je eerste racefiets op je 40ste, erg cliché natuurlijk. Had ik deze hobby maar eerder opgepakt!
De rit van vandaag ging eerst over de Heuvelrug met als afsluiter de afdaling en beklimming van de Grebbeberg. Daarna ben ik over de Lekdijk gegaan.
Hieronder de samenvatting van de rit van vandaag via mijn GPS software:

En zo ziet dat er voor een deel uit op Strava:

Opvallend is dat de maximumsnelheid van de afdaling op de Grebbeberg op Strava lager is dan op de andere software. Aangezien hetzelfde GPS bestand gebruikt is, vermoed ik dat Strava een lagere sample frequentie gebruikt.

Geen opmerkingen: