zondag 11 juli 2010

Wederom behoorlijk noodweer

Als je chaser geniet je natuurlijk enorm van zwaar weer, maar als tuinguru zie je de hagel liever in Spanje vallen. Aangezien zowel zwaar weer als de tuin me kunnen bekoren, verkeer ik soms nogal in een dilemma. Zo ook vandaag. Vanochtend had ik de schade dat het noodweer van gisteravond in de tuin had veroorzaakt zo goed mogelijk hersteld, maar ik had beter nog even kunnen wachten.
Vanmiddag ontstond er namelijk weer een bui nabij Rotterdam en deze trok in noordoostelijke richting. Mijn inschatting was dat deze net west van Utrecht langs zou trekken, over Maarssen. Met Myra ben ik dan ook naar de Haarrijnse plas gereden om het geheel te aanschouwen. Aldaar was al continue gerommel hoorbaar, maar de bui was wederom niet fotogeniek:


Na verloop van tijd begon het toch te regenen, een schampschotje dus. Of was er meer gaande? Blijkbaar begon de bui OF aan de zuidoostkant aan te groeien of meer ONO te trekken, want de hemelsluizen gingen goed open! Ook was er in het zuidoosten een kleine basisverlaging zichtbaar. Het onweer was niet meer te horen door de zware regen. Toen de bui vrijwel gepasseerd leek te zijn, begon het ineens te hagelen met steentjes tot circa 1 cm doorsnede.




Hoe zou het thuis zijn? De katten waren ook nog steeds buiten...
Naarmate we dieper in Leidsche Rijn kwamen, zagen we steeds meer bladval door hagel en ook stond er nogal wat water in de straten. Aan de rand van onze parkeerplek lag zelfs een heus hageldekje!
De tuin bleek één groot slagveld te zijn; tuinmeubilair verplaatst, grootbladerige planten aan gort, hagel in de potten en een aantal potten omgewaaid. De schade aan het groen is groot, maar waarschijnlijk zal het herstel wel snel gaan. Hieronder de foto's:




In het centrum van Utrecht bleek de hagel nog veel groter, getuige dit filmpje:


Maar vanavond lijkt het gelukkig droog te blijven!

Geen opmerkingen: