zondag 11 juli 2010

WEERALARM 10 juli

Allereerst een stukje uit de guidance van het KNMI:
"SYNOPTISCHE SITUATIE:
Tussen een hoogterug boven Midden-Europa en een hoogtetrog ten westen van de Britse Eilanden wordt met een zuidwestelijke bovenstroming zeer warme lucht aangevoerd. Aan de grond is er momenteel in onze omgeving nauwelijks gradiënt. Een thermisch laag ten zuidwesten van Parijs trekt noord-noordoostwaarts en trekt vanavond over ons land. We bevinden ons vanavond onder de rechter ingang van een zwakke jet op de Noordzee, mogelijk dus extra forcering door PVA in combinatie met convectie vanaf de grond in een groot deel van het land in de middag en avond. Deze synoptische constructie zorgt ervoor dat er vanavond en komende nacht een grote kans is op het ontstaan van een MCS. Kijkende naar de windschering in de onderste 6 km van ca 30 kn en de cape waarden van 500-1500 J/Kg lijkt de vorming van een multicellcluster, mogelijk een multicellijn aannemelijk. De kans op het ontstaan van supercells acht ik beduidend kleiner."

Een groot deel van de dag verliep zoals de gehele week er voor; vooral zonnig en heet. Op meerdere plaatsen is wederom de 35°C gehaald.
Aan het begin van de avond ontstonden de eerste buien in het zuiden en één er van zag er op de radar uit alsof het een supercell betrof. Deze bui splitste nabij Eindhoven in een 'left mover' en een right mover'. Time to get my chase gear! Vanzelfsprekend is een right mover in potentie interessanter vanwege het feit dat deze verder kan ontwikkelen en langer in leven blijft. Ik verkoos er voor om via de A2 zuidwaarts te gaan en dan de A15 te nemen. Af en toe keek ik eens op de radarbeelden op mijn mobiel en de right mover begon nu dermate naar rechts af te wijken dat het lastig begon te worden om deze in te halen. En bovendien zag de left mover er ook nog behoorlijk actief uit! Ik moest snel een keuze maken en koos ervoor om bij Geldermalsen om te keren en de race achter de left mover te beginnen.
Maar het zat allemaal niet mee. Deze bui trok dermate snel dat ik opnieuw achter de feiten aan reed en vanwege werkzaamheden kon ik niet terug de A2 op. Via binnenwegen belandde ik op de dijk van het riviertje de Linge, mooie omgeving! Ik zag onder de stijgstroom nog wel een kleine verlaging, maar verder niets bijzonders en de bui leek niet meer in te halen. Via Spijk kwam ik bij Gorinchem. Vanuit het zuiden kwamen alweer nieuwe buien opzetten en deze produceerden frequent CG's. De buien hadden een hoge basis en waren niet echt fotogeniek:


Daarna ben ik toch maar weer naar huis gegaan met nog een tussenstopje bij Lexmond. Flinke regen en veel onweer, maar verder niets bijzonders. Achteraf bekeken is die right mover nog behoorlijk actief geweest, een heuse supercell met veel hagel en ook windschade. Onderzoek moet uitwijzen of er een windhoos ontstaan is.

Eénmaal thuis zag ik op de radar dat er nog veel buien richting Utrecht trokken en deze namen snel in activiteit toe. Nabij de Betuwe ontwikkelden de buien zich in een lijn die met grote snelheid noordwaarts trok; een bow echo!
Het duurde dan ook niet lang dat het KNMI besloot een weeralarm af te kondigen voor zwaar onweer:


Vervolgens ging het los: zware regen en ook zware windstoten. De tuin is hierdoor nogal gehavend; veel potten omgewaaid, clematis van de schutting en grote tak van de vlinderstruik. Treurig, maar ik kon wel genieten van het natuurgeweld!
Het aantal bliksems zou trouwens wel eens record hoog kunnen zijn voor de afgelopen decennia:



Het gros van de ontladingen was niet zichtbaar als bliksemkanaal, maar er zaten ook veel negatieve en soms zelfs positieve CG's tussen. Ik heb nog even een poging tot bliksemfotografie vanuit het raam gedaan, maar de zware neerslag heeft niet voor fraaie foto's gezorgd. Maar ik ben er toch redelijk tevreden mee:




Vandaag opnieuw een buienkans, al zal het meer georganiseerde werk pas komende nacht komen. Toch lijkt het me beter dat het vanavond droog blijft...

3 opmerkingen:

Mark zei

Mooi stukje buddy. Bij ons viel het wat tegen. Hoewel ik moet zeggen dat ik na 11-en niets meer heb gehoord, ik lag in coma. Leuke foto's....alleen de flatgebouwen in je buurt waren kennelijk niet bestand tegen die hoeveelheid neerslag. ;)

Anoniem zei

Lag je in coma Mark? Feest is toch pas vanavond?? Maar uhhh in het Wolderse stelde het ook niet voor, bui explodeerde bij E'ven net ten noorden van ons; 3 dikke druppels en gerommel in de verte. 's Nachts op die 2e lijn wel mijn bed uitgeknald!
Grtz Rob

Unknown zei

Dat kwam meer door de zéééér zware windstoten die deze kneiters veroozaakten buddy! ;)
Dus je hebt een flitsende nacht gehad Robbie?