vrijdag 10 juni 2011

Buien en een wall cloud

Eindelijk, dynamiek in de atmosfeer! Een negatief geörienteerde bovenluchttrog en wat PVA waren voldoende voor de vorming van interessante convectie. Zo rond het 18 uur journaal zat ik de buien op de radar te volgen en toen ik op een gegeven moment vanuit de slaapkamer in westelijke richting keek, zag ik een opvallende verlaging onder een wolkenbasis. Eerst dacht ik nog aan stuk van een shelf cloud, maar eenmaal op de fiets was ik aanvankelijk teleurgesteld dat het maar om een kleine uitzakking ging.
Ik fietste vervolgens het Maximapark in en daar werd me duidelijk dat ik naar een wall cloud (ook wel sokkel genoemd) aan het kijken was. Daar had ik niet direct op gerekend!
De radar zag er rond dat tijdstip zo uit:

Ingezoomed:

De wall cloud hoorde bij een bui boven Woerden, ten westen van De Meern. Op de foto's is te zien dat de neerslag op een andere plaats valt, meer naar het noordwesten. De stijgstroom was veel dichterbij!





De foto's laten verder nog zien dat de stijgstroom (en wall cloud) gevoed werd vanuit het noorden tot noordwesten. Ik heb geen duidelijke rotatie waar kunnen nemen.
Hieronder een stukje video:

Helaas kwam vanuit het zuiden al vrij snel een buienlijn opzetten, alhoewel deze ook wel weer fotogeniek was. Het zicht op de stijgstroom met wall cloud werd echter meer en meer ontnomen.
De film hieronder laat het perspectief en de richting zien van de opkomende buienlijn en de traagtrekkende wall cloud:

Op het radarbeeld hieronder is te zien dat de buienlijn de bui ervoor uiteindelijk opnam:

Ook ik moest op een gegeven moment snel op de fiets, want de lijn kwam met rasse schreden dichterbij:






Het is me uiteindelijk net niet gelukt om droog thuis te komen...

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooie waarneming en duidelijke foto s.
Ano.