donderdag 16 juni 2011

Kersenbuik gezinsuitbreiding!

De kersenbuik (Pelvicachromis pulcher) is een soort vis, die behoort tot de Cichliden. Typisch voor dit soort is de broedzorg: ze zorgen voor hun jongen. Anders dus dan bijvoorbeeld bij guppen waar de jongen zich vanaf de geboorte direct moeten zien te redden en niet zelden worden opgegeten.
In mijn aquarium heeft zich de afgelopen weken een paar kersenbuiken gevormd. Het was me al duidelijk dat er iets van gezinsuitbreiding op handen was, maar tot gisteren had ik niets van eitjes of larven gezien. Totdat ik gisteren mama kersenbuik ineens met een hele zwerm ukkies zag zwemmen!
Schaamteloos gekopieerd van Wikiepdia:
"Net als bij mensen bouwen kersenbuikjes een relatie met elkaar op voordat ze koppelen en zich voortplanten. Dit kan meerdere weken duren. Er gaat een balts aan de paring vooraf: Het vrouwtje trekt zich helemaal krom in een U-vorm waarop het mannetje gaat sidderen (bibberen). Daarna zorgt het mannetje dat de nestruimte schoon is, zodat het vrouwtje haar eitjes kan afzetten. Als ze haar eitjes heeft afgezet komt het mannetje naar binnen om de eitjes te bevruchten. Dit gebeurt meerdere keren achtereen, omdat het vrouwtje niet in één keer al haar eitjes afzet. Daarna zorgt het vrouwtje voor de eitjes en het mannetje verdedigt het territorium.

Het vrouwtje in het holletje waaiert de eitjes helemaal schoon zodat de beschimmelde verdwijnen en de eitjes vers water hebben. Meestal mag het mannetje het holletje wel inkomen, maar soms is het vrouwtje zodanig agressief dat zelfs hij niet meer toegestaan wordt. Instinctief komen ze na meerdere keren erachter wat broedzorg inhoud. Meestal gaat het de eerste twee, drie keer fout.

De eitjes komen na 2 tot 3 dagen uit en worden dan larven. Het kersenbuikje neemt ze in de bek om ze schoon te spoelen en spuugt ze vervolgens weer uit. Dit duurt 4 a 5 dagen en dan zijn de larven uitgegroeid tot kleine visjes. Daarna worden ze enkele weken verzorgd door hun ouders. Soms maar 2 weken, soms 2 maanden lang."

Hieronder een filmpje van de babies:

Kraamvisite op afspraak, maar dan krijg je wel beschuit met watervlooien!

4 opmerkingen:

Myra zei

Aargh, wat zijn het er veel!

de vogelaar zei

Gefeliciteerd met deze gezinsuitbreiding van de kersenbuikjes. Laat de watervlooien maar zitten!

eclipse zei

bij mij worden ze telkens door de ouders ( welke ) opgevreten ???

Anoniem zei

Ik heb ook jongen kersenbuiken ik haat er 5 maar nu zie ik er nog maar 2 dat is niet zo er maar wel leuk hoe ze groot worden