zondag 19 juni 2011

Plensbuien en windvlagen weinig invloed op sfeer deBeschaving

Het herfstachtige weer (what's in a name, dit kan in elk seizoen in NL), leek aanvankelijk een behoorlijk negatieve stempel op deze festivaldag te gaan drukken. Zo werd dag 2 van Concert at Sea zelfs afgelast. Maar gelukkig vonden de meeste optredens op deBeschaving plaats in grote, windbestendige, tenten. En tussen de buien door, was 't...uhmm, droog!


Na twee jaar afwezigheid kon het festival dit jaar dus eindelijk weer doorgaan. Niet meer in Leidsche Rijn (helaas voor mij, want dan was het lekker dichtbij geweest), maar aan de andere kant van de stad; op de Uithof in de Botanische Tuinen! Wat een schitterende lokatie voor een festival zeg. Verspreid door de tuinen waren meerdere tenten en andere stands, maar de belangrijkste muziektenten stonden dicht bij elkaar.

Het festival zou je kunnen omschrijven als een soort van Lowlands in het klein met naast muziek ook ruimte voor (klein)kunst en wetenschap. De geprogrammeerde bands vallen onder een soort van alternatief etiket en vandaar dat Kink FM ook live uitzond vanaf het terrein.

Maar wij kwamen dus eigenlijk alleen voor de muziek. De line-up was afwisselend genoeg met veelal passionele bands, vaak afkomstig uit een soort van Indie-hoek. Van een aantal nummers heb ik met mijn mobiel filmpjes gemaakt, maar harde drums en bassen komen hier niet goed op terug. Onderstaande geluidstracks konden er nog net mee door:








Andere bands die goed bevielen, maar waar ik zelf geen video van heb:
- The Medics

- Kensington

- Villagers

Ook Bombay Bicycle Club en Balthazar brachten aardige muziek en Pien Feith was voor mij een soort van muzikale verrassing.
Minder passend was het om de Texaanse band Midlake het slotoptreden te laten verzorgen. Begrijp me niet verkeerd, de muziek en stemmen van de zangers zijn op zich heerlijk, maar dan vooral in de huiskamer. Maar ik begreep dat dit het enige concert in NL is die de heren geven, dus mogelijk is er daarom als afsluiter gekozen. In de andere tent mocht het blazersensemble Jungle by Night afsluiten. Leuke feestmuziek zullen we maar zeggen.
We zijn daarom niet helemaal tot het einde gebleven, maar het festival is wel zeer goed bevallen. Eigenlijk vond ik het nog wel leuker dan Pinkpop.
Daar kon ook die wolkbreuk die ik op de fietstocht naar huis over me heen kreeg weinig aan veranderen.

Hier een ietwat professionelere recensie.

Geen opmerkingen: