maandag 2 juni 2014

Fietsen tussen Lek en Waal

Vandaag heb ik een lekker lang tochtje gefietst, het zijn net geen 100 km geworden.

Mijn eerste stop was in de stad Gorinchem. Enkele jaren terug hebben Myra en ik er al eens een stadswandeling ondernomen, leuk stadje!

Vervolgens ging ik over de Waaldijk tot voorbij Vuren met een fraai zicht op het vestingstadje Woudrichem en het Slot Loevestein.

Ook kwam ik in Herwijnen, een dorp dat in de nabije toekomst mogelijk een grote rol gaat spelen in meteorologisch Nederland. Aangezien het KNMI-station te De Bilt steeds meer invloed krijgt van de urbanisatie rondom, is het plan om nabij Herwijnen het nieuwe landelijke hoofdstation te beginnen. Er is overigens al een KNMI-station bij Herwijnen, maar helaas heb ik die niet kunnen vinden. Ook is het de bedoeling dat het KNMI de radartoren gaat verhuizen van De Bilt naar Herwijnen (daar een nieuwe bouwen waarschijnlijk). Tot mijn grote verbazing kwam ik echter al twee radartorens tegen nabij Herwijnen. Enig speurwerk online gaf deze informatie: De radar aan de Broekgraaf in Herwijnen krijgt een andere bestemming. De radar gaat voor het KNMI deel uitmaken van de buienradar. ​De huidige installatie in De Bilt raakt steeds verder ingebouwd en moet daarom verplaatst worden. Wanneer dit gaat gebeuren is nog onbekend. De radar in Herwijnen werd sinds 1971 gebruikt om het luchtruim te controleren. De installatie is sinds juni 2012 buiten gebruik.

Daarna ging ik over de A15 en de Betuwelijn, door Asperen en Leerdam weer terug naar huis.

Geen opmerkingen: