dinsdag 28 april 2015

Zware nachtvorst

Zoals voorzien is het afgelopen nacht in de diep polaire droge luchtsoort op uitgebreide schaal tot vorst gekomen, maar het werd zelfs nog iets kouder dan ik dacht. Een lokale -3°C had ik wel voor mogelijk gehouden, maar meerdere stations gingen tot -4 en lokaal zelfs net iets beneden de -4,0°C! Aan de grond kwam het net niet tot strenge vorst. Ik vermoed dat vele fruittelers een slapeloze nacht gehad hebben...

Wil het in de winter niet vriezen, komt de vrieskou eind april nog eens opzetten. Opvallend dat het eind april 2010 ook tot behoorlijke nachtvorst kwam en memorabel schijnt ook de zware nacht vorst van 29 april 1976 te zijn geweest. Toen meldde Deelen op standaard waarnemingshoogte -7,2°C (De Bilt -4,8) en nabij het aardoppervlak vroor het op veel plaatsen meer dan 10 graden. Hé, wat zien we daar; 1976 en 2010; waren dat geen jaren met behoorlijk zomers?? Resultaten uit het verleden...
Gelukkig is het in mijn tuintje niet tot vorst gekomen, alleen de windmeter heeft door meer uitstraling nog enkele tienden vorst geregistreerd. In mijn geventileerde weerhut daalde de temperatuur tot 2,1°C. Goed nieuws voor de bananen!

Het is nog niet gedaan met de polaire luchtmassa's in onze omgeving. De komende week zou het hier en daar opnieuw tot nachtvorst kunnen komen.

Geen opmerkingen: