donderdag 4 juli 2013

Op naar Hekendorp!

Afgelopen week las ik op de website van RTV Utrecht onderstaand bericht:
De Goejanverwellesluis bij het Utrechtse Hekendorp is vanaf dinsdag weer open voor de pleziervaart. De monumentale sluis, die de Hollandse IJssel met de Oude Rijn verbindt, was 3 jaar gesloten wegens een omvangrijke restauratie, aldus hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. De Goejanverwellesluis is bekend uit de geschiedenisboeken. Bij deze sluis hielden de Goudse patriotten in 1787 Wilhelmina van Pruisen, de vrouw van stadhouder Willem V, tegen. Haar broer Frederik Willem II van Pruisen nam deze belediging niet en stuurde er een leger op af. Dat was het begin van de aanval van de Pruisen op de Republiek.
Leuk, geschiedenis en een dorpje waar ik nog niet eerder geweest was! Hoogste tijd voor een nieuwe fietstocht.
Na opgezocht te hebben waar Hekendorp precies ligt, was ik m.b.v. Google Maps in staat een mooi rondje te kiezen. Er stond wel weer een stijve bries, maar dat had ik er wel voor over. Gelukig had ik alleen op de heenweg wind tegen en kon het landschap tussen Hekendorp, Oukoop, Driebruggen en Waarden me erg bekoren. Van die mooie, smalle, slingerende boerenweggetjes omgeven door water en weilanden, heerlijk!
Totale afstand: 60,0 km
Totale duur: 2 uur 20 minuten
Totale duur stilstand: 9,1 minuten (bruggen!)
Gemiddelde snelheid: 24,0 km/uur
Meteo: 20°C, WZW 4Bft, droog
De route:

De foto's:

Geen opmerkingen: