donderdag 27 november 2014

Muzikale snelwegen

De muziek van de Amerikaanse band Foo Fighters vind ik over het algemeen zeer de moeite waard, al ben ik natuurlijk niet altijd meer in de mood voor een portie up-tempo schreeuwrock, maar Dave Grohl en de zijnen komen er meestal prima mee weg.
Sinds een week of twee heb ik het laatste album van de heren in bezit, Sonic Highways.

Dit is niet zomaar een nieuw album, maar meer een muzikaal project waarbij de band op zoek ging naar de muzikale roots in de VS en daarmee naar inspiratie voor hun album. Het album is opgenomen op acht verschillende locaties in acht verschillende steden in de Verenigde Staten. Elk nummer is dan ook geïnspireerd op de muzikale geschiedenis van die stad. Zo hebben ze een bezoek gebracht aan Chicago, Washington D.C., Nashville, Austin, Los Angeles, New Orleans, Seattle en New York.
Van elke stadsbezoek en de bijbehorende muzikale geschiedenis is een uur durende documentaire gemaakt voor HBO met dezelfde titel, Sonic Highways en dat is een interessant project geworden.
Ik heb ondertussen 6 afleveringen gezien en ook al spreekt niet elke muzikale geschiedenis mij altijd aan, je kan zien hoe muzikaal de band eigenlijk is en met welk respect ze op zoek gaan naar de (ondergrondse) muziekgeschiedenis.
Omdat dit concept van te voren al werd aangekondigd door de band, verwachtten sommige dat het album een soort collage van Amerikaanse muziekstijlen zou worden. Maar de band is trouw gebleven aan hun eigen stijl en dat heeft bij die mensen een teleurstelling gebracht. De inspiratie werd namelijk vooral gevat in de teksten en af en toe door gastmuzikanten te laten meespelen of een subtiele hint naar een andere muziekstijl. Ik vind het project zeer geslaagd en kan de afzonderlijke nummers steeds beter waarderen. Luister ook vooral naar de teksten!

Geen opmerkingen: