zaterdag 29 november 2014

Via het Pluismeer naar de Voorstraat

Het is voorlopig gedaan met het zachte najaarsweer. Vriezen deed het vandaag nog niet, maar de 4 graden op de thermometer voelden door de doorstaande oostenwind nog wat kouder aan. Gelukkig hoefde ik niet in noordelijk Nederland naar buiten, daar was de gevoelstemperatuur nog iets minder aangenaam:

Ik heb gisteren en eergisteren na enig wikken en wegen toch maar niet gefietst, omdat het weer toch een beetje tegenviel. Vandaag was het weliswaar nog kouder, maar wel tamelijk zonnig. En dus besloot ik voor het laatst deze meteorologische herfst om een rondje te fietsen. Aangezien ik geen zin had om op de terugweg wind tegen te hebben, ben ik eerst in oostelijke richting gefietst en zo kwam ik via enkele bosroutes voor het eerst in mijn leven uit bij het Pluismeer.
Het Pluismeer is een vennetje in het natuurgebied ten zuiden van Lage Vuursche in de Laagte van Pijnenburg.
Het gegraven water is ontstaan toen het zandsteenfabriekje ernaast grond afgroef. In 1996 is het Pluismeer schoongemaakt, waardoor op de arme zandgrond een venvegetatie (zonnedauw, witte snavelbies, klokjesgentiaan, veenpluis) een kans kreeg. De naam is ontleend aan het vele wollegras dat om het meertje groeit.
's Winters is de ondiepe plas geliefd bij schaatsers.


Op de terugweg kwam ik via De Bilt

en de Biltstraat uit bij een tegenwoordig beroemd stukje Utrecht; de Voorstraat.

De meest wereldberoemde creatie uit Utrecht mag natuurlijk een eigen plein hebben; het Nijntjepleintje.

Het valt me nog mee dat de route bijna 50 km is geworden met een tamelijk hoog gemiddelde nog (ondanks alle routes door bos en stad!)

Geen opmerkingen: