woensdag 11 maart 2015

De Meern I en de wolf in Utrecht

Vandaag was het plan om een beetje uit te fietsen en zodoende is het een rustig rondje van 25 km door Utrecht en omgeving geworden. Ik was net op weg toen ik een hoop commotie ontwaarde bij het in aanbouw zijnde castellum. Ik wist dat eerdaags De Meern I daarheen gebracht zou worden, maar dat bleek nu dus het geval. Ik citeer:
Het schip met de aanduiding De Meern 1 betreft een grote rivierpraam. Het is in 1997 gevonden en in 2003 gelicht omdat het anders dreigde weg te rotten. De romp van het schip bleek uit een drietal grote eikenbomen uit huidig Nederland gebouwd. Deze bomen zijn dendrochronologisch gedateerd op 148 na Chr. ± 6 jaar. De afmetingen van het schip zijn 25 meter lang en 2,7 meter breed. De houtdelen waren gespijkerd. De De Meern 1 bevatte een scheepsinterieur, zoals het bed van de schipper en een kast. Daarbij werden een aanzienlijk aantal andere vondsten gedaan, zoals gereedschappen waaronder een blokschaaf, persoonlijk eigendommen, kookgerei en enkele dakpannen. Het schip is, gebaseerd op de dateringen van de in het schip teruggevonden schoeisels, in gebruik geweest tot circa 200 na Chr. Uit deze dateringen bleek voor het eerst dat Romeinse schepen een langere levensduur hadden dan men daarvoor aannam. Mogelijk is de De Meern 1 gebruikt door ingenieurs en bouwlieden van het Romeinse leger.
Het schip met bijbehorende vondsten is opgegraven en vervolgens geconserveerd met polyethyleenglycol in Lelystad. In 2015 is het geconserveerde schip overgebracht naar het nieuwe museum Castellum Hoge Woerd dat geopend wordt op de lokatie van het Romeinse fort te Vleuten.

Ik had alleen mijn fietscameraatje bij me, dus de foto's zijn niet erg geslaagd (ook de felle zon hielp niet mee).

Bericht op RTV Utrecht.

Daarna fietste ik een stukje door het centrum van Utrecht,

en in de Adelaarstraat, niet ver van Myra haar nieuwe woning, kwam ik een wolf tegen:

Het was heerlijk weer, uitnodigend om een ijsje te consumeren, maar in de schaduw was de 8 graden maar fris.

Toch deze week al maar mooi drie fietstochten in de blote beentjes ondernomen!

1 opmerking:

Myra zei

De wolf nog niet gespot, maar dat bordje wel, haha