maandag 9 maart 2015

Wieken en vleugels

De vroege lente heeft zich de afgelopen dagen van haar beste kant laten zien met frequent zonneschijn en maxima lokaal tot boven 18°C. Helaas heb ik de eerste dagen van deze warme fase vanwege nachtdiensten enigszins aan mij voorbij moeten laten gaan, maar vandaag was ik dan vrij. En wat stond mij dan te doen? Onder andere fietsen! Ik heb dit jaar betrekkelijk weinig kilometers gefietst. Drukte, slecht weer en andere oorzaken waren daar aan debet. Ook is tot twee keer toe in één maand tijd mijn ketting gebroken! Inderdaad, ik moet vaker ont- en invetten. Sinds afgelopen vrijdag ligt er echter een nieuwe ketting en een nieuwe tandwielcassette op de fiets, zodat ik vandaag een tochtje kon maken. De benen waren nog wat stroef, dus erg ver ben ik niet gekomen, maar het was wel weer genieten.



Het vogelvolk is eveneens blij met de aankomende lente, maar ook de voorbije weken lieten ze zich geregeld zien. In Alphen aan den Rijn kwam ik tijdens familiebezoek meerdere halsbandparkieten tegen, een soort die zich prima thuis voelt in de randstad:

Ik heb de soort vorig jaar september ook hier in de buurt een paar keer waargenomen, maar hier is het geen standvogel.
Nog een aantal vogels die wel mijn tuin bezoeken:

Ook heeft een stel muizen (bos- of huismuizen?) intrek genomen in de spouwmuur van de buren. En deze maken dankbaar gebruik van het vogelvoedsel. Helaas heb ik er nog geen goede foto van kunnen maken, later mogelijk meer:

Of gaat het Gizmo eindelijk lukken ze te vangen?

Geen opmerkingen: