dinsdag 10 maart 2015

Wat een Gein!

Opnieuw een prachtige voorjaarsdag en dus heb ik in de middag wederom een fietstocht ondernomen, ditmaal een iets langere tocht.
Op de heenreis heb ik langs het onaangename Amsterdam-Rijnkanaal tegen de wind in gestoempt.

Bij Driemond heb ik het kanaal verlaten en ben ik voor het eerst in mijn leven langs het Gein gegaan, een prachtige omgeving!
Het Gein is een riviertje van ongeveer 6 km lengte tussen Driemond en Abcoude. Het verbindt de Gaasp met de Angstel.
Het Gein loopt door de Stelling van Amsterdam en vormt daar een onderdeel van. Ook staan er de molens Oostzijdse Molen en Broekzijder Molen en verschillende monumentale boerderijen. Een aantal daarvan hebben toebehoord aan de Amsterdamse Adel.
Rond 1905 wordt het riviertje en zijn omgeving regelmatig geschilderd door Piet Mondriaan.


Helaas is hier de GPS verbinding met mijn dongel weggevallen, waardoor de tweede deel van de rit (met wind mee!) niet is vastgelegd. Het zijn echter 64 kilometers geworden met een gemiddelde van 26 km/uur.

Nog enkele lenteplaatjes die ik onderweg kon schieten:

Geen opmerkingen: