zondag 17 januari 2016

Een weekend sportief en vogels tellen

De eerste week in Japan heb ik goed doorstaan. Op het werk ging het OK, maar je kijkt toch altijd weer uit naar het weekend. Zo ook in Japan.
Qua weer zag het er naar uit dat de zaterdag de beste dag zou worden,  je kon bijna spreken van ideaal fietsweer. Daar heb ik dan ook dankbaar gebruik van gemaakt en sprong zelfs zonder handschoenen en in mijn blote benen op het kleine fietsje. Het was door de lage dauwpunten in de schaduw toch wel fris, maar in de zon was het heerlijk.
Mijn doel was noordwaarts fietsen om uiteindelijk een beetje platteland op te zoeken. Maar dat viel tegen, want de stedelijk agglomeratie leek wel oneindig. Ook het gebrek aan fatsoenlijke fietspaden hielp niet echt mee om lange afstanden te maken.

En dit is dan het gefietste rondje geworden.

Rond zonsondergang heb ik het nabije strand opgezocht voor een fotoshoot, maar er kwamen natuurlijk net wolken voor de zon. Erg opvallend waren de vele uit het water opspringende vissen (zalmen?).


Volgens de berichten van zowel WNI als MeteoGroup zou het ook deze zondag nog tamelijk zonnig zijn, in de avond gevolgd door regen. Ik besloot een nieuw gebied te verkennen om daar een wandeling te ondernemen. Ik had mijn zinnen gezet op het gebied aan de oostzijde van Tokyo Bay en door willekeur ben ik in Awa-Katsuyama terecht gekomen. Hier een blik op de kaart om te zien waar de trein me heen gebracht heeft:

De dag begon weer strak zonnig, maar tegen 9 uur kwamen enkele wolkenvelden opzetten. Onderweg in de trein leek het even weer open te trekken, maar hoe zuidelijker hoe bewolkter het werd. Uiteindelijk heb ik ter plaatse vrijwel geen zon gezien en dat is jammer, want dat kwam het contrast voor de foto's niet ten goede. Vanaf een uur of 12 vielen ook soms druppels regen helaas.
Maar ik was er nu toch, dus heb ik er zo'n 4 uren rondgedwaald. Hier een reeks foto's van het stadje en de omgeving:


Dit weekeinde vindt in Nederland de Nationale Tuinvogeltelling plaats. Ook mijn tuintje zal met de huidige kou een hoop vogels op bezoek hebben, maar daar kan ik ze nu niet tellen. Het toeval wil dat de omgeving die ik vandaag bezocht heb, enorm rijk is aan vogels. Ik heb zelfs nog nooit zo veel roofvogels op één locatie gezien. Het waren er tientallen, misschien wel honderden! In Nederland kennen we het geluid van grote groepen tsjilpende mussen of krijsende meeuwen, maar hier was een constant geroep van die roofvogels te horen. Ik vermoed dat het om de Zwarte Wouw gaat? Hier een eerste video:

Een selectie vogelfoto's:

Het is toch een leuke ervaring geworden. Volgend weekend prik ik weer een nieuwe locatie op de kaart!

Geen opmerkingen: