vrijdag 1 januari 2016

Terugblik op 2015

Net als verleden jaar, maak ik aan het begin van het nieuwe jaar een samenvatting van hetgeen mij in het vorige jaar bezig heeft gehouden.

Het weer

De extreem zachte november en december zorgen ervoor dat het jaargemiddelde van 2015 in de top tien komt van warmste jaren sinds 1901. 2015 staat op een gedeelde vijfde plaats met een gemiddelde jaartemperatuur in De Bilt van 10,9 graden Celsius tegen 10,1 normaal.
Op de enige ijsdag - 23 januari - is de landelijk laagste minimumtemperatuur van afgelopen jaar gemeten: min 8,8 graden Celsius in Wijk aan Zee. Het warmst is het op 2 juli geweest, met in Maastricht 38,2 graden, net onder het record van 38,6 in Warnsveld uit 1944. Dit was tijdens de enige hittegolf van 2015, die van 30 juni tot en met 5 juli duurde.

Op mijn station is de hoogst gemeten temperatuur 35,5°C geworden.

Met een landelijk gemiddeld aantal zonuren van circa 1885 zonuren is 2015 een zeer zonnig jaar. Normaal is de zon 1639 uren te zien.
Wat neerslag betreft waren de regionale verschillen groot. Vooral op de Veluwe was het zeer nat. Het KNMI-station Deelen heeft 1000 mm geregistreerd. In het zuidoosten van het land was 2015 een droog jaar. De minste neerslag viel op het KNMI-station Ell: circa 630 mm.
Mijn Netatmo pluviometer is pas sinds mei operationeel (zoals in bovenstaand overzicht te zien), maar mijn andere regenmeter heeft 786,5 mm opgevangen (waarvan ruim 150 in de maand augustus).

Het bleek ook een goed windjaar. Behoudens in de maanden september en oktober hebben mijn winddelen goed gepresteerd. Vele malen beter zelfs dan in voorgaande jaren waardoor de productie uiteindelijk boven begroot is uitgekomen.


Fietsen

Sinds afgelopen augustus ben ik trotse eigenaar van een racefiets. En ondanks de nodige materiaalpech, heb ik er vele leuke tochtjes op kunnen maken, net als op mijn ATB. Ook de deelname aan twee massale toertochten is goed bevallen. In totaal heb ik vorig jaar rond 5500 km gefietst!


Ook het bezoek van de Tourkaravaan aan Utrecht was zeer de moeite waard. Hier fietst de uiteindelijke winnaar van de Tour me tijdens de proloog voorbij:

Storm chasen

Storm chasen in Nederland is er niet van gekomen, maar de vakantie in de VS was zeer geslaagd. Natuurlijk vooral vanwege die ene dag met de prachtige tornado's in Texas.

Ik moet nog altijd het foto- en videomateriaal van deze vakantie uitzoeken...

Tuinieren

Door de afwezigheid van vorst en vele zonuren was het een prima tuinseizoen. Vooral de rozen deden het opvallend goed. Door het koude voorjaar bleef de groei van de exoten uit, maar dat trok later in het jaar nog iets bij.

Huisdieren

De vissen en Gizmo hebben het over het algemeen prima naar het zin gehad. Een enkele vis heeft helaas het leven gelaten.

Muziek

Ondanks een aantal forse tegenvallers (afzeggen concerten van Black Keys en Foo Fighters op PP), is het muzikaal nog een goed jaar geworden met als topper natuurlijk U2. Ik heb deze optredens kunnen bijwonen:
- Racoon (TivoliVredenburg)
- Pinkpop zondag (o.a. Kovacs, Counting Crows en Placebo)
- deBeschaving (o.a. Typhoon en Kensington)
- U2 (O2 Londen)
- Florence + the Machine (ZiggoDome)

Voor dit jaar zijn de kaarten voor Mumford and Sons en Coldplay reeds binnen!

Bioscoop en theater

- Löyly (Martine Sandifort en Remko Vrijdag)
- Birdman
- Inherent Vice
- Zo Goed Als Nieuw (Pieter Derks)
- Kingsman: The Secret Service
- Mad Max: Fury Road
- Jurassic World
- Terminator: Genisys
- Mission Impossible: Roque Nation
- No Escape
- Legend
- James Bond: Spectre
- Star Wars: The Force Awakens

Voor dit jaar is een kaartje voor Brusselmans/Dijkshoorn reeds binnen!

Reizen

Dit zijn de reizen naar het buitenland geworden.
Verenigde Staten:

Schotland:

Catalonië:

Londen:

Hopelijk brengt 2016 ook weer vele aangename bezigheden. De beste wensen!

Geen opmerkingen: