vrijdag 26 november 2010

Sneeuwstorm volgende week?


De verschillende beschikbare weermodellen voor de middellange termijn laten al enkele dagen een interessante situatie zien voor volgende week maandag t/m woensdag. Mochten de laatste operationele runs bewaarheid worden, dan krijgt ons land met maatschappij-ontwrichtend winterweer te maken!
Ik zou hier nu allerlei details kunnen plaatsen, maar ex-collega Michiel Severin heeft voor zijn huidige werkgever Infoplaza een uitgebreid achtergrondverhaal gemaakt. Deze is hier te lezen, op de site van Infoplaza/Weerplaza.
Ook vorig jaar december kreeg ons land een weeralarm-situatie met wind en sneeuw voor de kiezen.

Bovenstaande foto van ons dak heb ik op 20 december kunnen maken. Mogelijk wordt de situatie volgende week nog wat serieuzer, maar de onzekerheid over de exacte trekrichting van de storing is nog erg groot. Voor hetzelfde geld valt er helemaal geen noemenswaardige sneeuw. Later meer dus.... :)

Update vrijdagavond:
Later komt soms eerder dan je denkt. In de avondruns is er vrijwel niets meer te zien van een potentiële sneeuwstorm. Het kan verkeren en mogelijk verandert het scenario de komende dagen weer ten gunste van de sneeuwliefhebbers!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Tja, de weermensen zitten er keer op keer naast met de sneeuw en er wordt heel wat geroepen terwijl een ieder op de koude klompen kan aanvoelen dat de meeste stormen pas een dag van tevoren met zekerheid kunnen worden voorspelt. Het is dan ook niet geloofwaardig en niet nieuwswaardig om een halve week van tevoren al te zinspelen op dergelijke noodsituaties wanneer de onvoorspelbaarheid zo laag ligt. Het KNMI waagt zich hier gelukkig nog niet aan en is en blijft wars van sensatiezucht.

Mark zei

Behold, een anonieme cynicus op uw weerblog. Ik las echter geen "voorspelling" in deze blogentry, maar meer "wishfull thinking". En daar sluit ik mij graag bij aan, elke aanwijzing op sneeuw is mij welkom. Bring it on!