vrijdag 17 december 2010

Sneeuw verlamt het land


Het sneeuwt weer eens goed in Nederland. Het gevolg: Op de wegen stond op het hoogtepunt 753 kilometer file; de NS halveerde de dienstregeling; en vliegveld Schiphol klapte 1.500 veldbedden uit voor gestrande passagiers.'
Mijn reistijd naar Soest was vanmiddag meer dan 2x zolang als normaal. Eigenlijk was er op de Ring Noord van Utrecht weinig van gladheid te merken. De A27 stond wel vast, compleet met een 5 wagen sterke strooiploeg.
Het ergste verliep de reis op de N234 naar Soest, dit was voor het grootste deel een ijsbaan en het verkeer reed slechts stapvoets. Over de paar kilometer heb ik 3 kwartier gedaan.
De terugreis na mijn avondddienst verliep voorspoediger, alhoewel de snelwegen rondom Utrecht nog altijd vol verkeer vast stonden. De vluchtstroken stonden her en der vol geparkeerde vrachtwagens die wachten op minder gladde tijden. De Ring Utrecht was opnieuw goed berijdbaar, dus bij deze mijn complimenten aan de winterdienst van de gemeente Utrecht! Verder wil ik een pleidooi houden om bij sterke sneeuwval af te zien van zout strooien. Gooi er desnoods zand of grid neer, maar liever nog alleen maar schuiven en borstelen. Door die zouttroep wordt de gladheid alleen maar erger bij temperaturen onder nul.
Hieronder een filmpje van de sneeuwval vanochtend:


Andere kant van ons huis:



Onderweg en in Soest:


Blijft het hier bij? Nee, vanzelfsprekend niet. Morgenavond en ook later op zondag volgt nieuwe sneeuw en zelfs de dagen daarna blijft sneeuw mogelijk.
Kon ik nu maar op de fiets naar mijn werk...

Geen opmerkingen: